Co přinese rok 2014?

Starý rok 2013 pomalu vstupuje do historie a my se můžeme těšit na nový, svěží rok 2014. A co můžeme očekávat v roce 2014 ve světě vysokorychlostní železnice? V zahraničí se budou otevírat nové vysokorychlostní tratě, připomeneme si kulaté výročí zprovoznění první vysokorychlostní železnice a v naší zemi bude pokračovat příprava a plánování vysokorychlostních tratí.

turecké vysokorychlostní tratě
turecké vysokorychlostní tratě
(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: İhsan Deniz Kılıçoğlu, 2013)

Začněme na pomezí Evropy a Asie. V Turecku byl 29.10.2013 při příležitosti 90. výročí vzniku republiky otevřen podmořský tunel Marmaray spojující asijskou a evropskou část Istanbulu. Tunel má sloužit nejen pro městskou a příměstskou železniční dopravu, ale má být také součástí vysokorychlostní tratě Istanbul – Ankara. Celá trať se buduje od roku 2003 a od roku 2009 je v provozu úsek mezi hlavním městem Ankarou a Eskişehirem (245 km) s max. rychlostí 250 km/h. Podle prohlášení tureckého ministra dopravy Binali Yildirima by v únoru 2014 mohla být zprovozněna celá 576 km dlouhá trať z Ankary až do Istanbulu. Cestovní doba mezi těmito městy by měla být zkrácena z 6h30 na cca 3h.

Zemí, kde se za posledních pár let rozletěly vysokorychlostní vlaky všemi směry, je Čína. Čína zažívá v novém tisíciletí obdobný rozmach železnice jako Anglie v časech průmyslové revoluce. Téměř každý rok jsou otevřeny nové úseky vysokorychlostních tratí. V roce 2014 se předpokládá zprovoznění nové trati Lanzhou–Xinjiang do severovýchodní Ujgurské autonomní oblasti. 1776 km dlouhá trať z města Lanzhou v centrální Číně do města Ürümqi na severovýchodě Číny se staví od roku 2009. Trať překonává rozlehlé pláně pouště Gobi a v jednom místě se dostává až do nadmořské výšky 3858 m. Vlaky by se měly pohybovat průměrnou rychlostí minimálně 200 km/h a celou trasu urazit za cca 8h. Další vysokorychlostní tratí, která by měla být v Číně v druhé půlce roku 2014 zprovozněna je 806 km dlouhá trať Hefei-Fuzhou ve východní Číně.

1. října 2014 uplyne 50 let od zahájení provozu na první vysokorychlostní trati světa mezi japonskými městy Tokio a Ósaka. V roce 1964 vyjely na 515 km dlouhou trať legendární vlaky šinkanzen a od té doby jen na této trati přepravily více než 5 miliard cestujících. První vlaky série 0 mohly uhánět „jen“ 210 km/h, dnes na trati Tókaidó jezdí moderní šinkanzeny až 270 km/h.

ETR 1000
Frecciarossa (ETR) 1000, představení 26.3.2013
(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: E656073, 2013)

A zpět z Asie do Evropy. Od léta 2014 by v Itálii měl zahájit provoz nový rychlovlak Frecciarossa 1000, u národního dopravce Trenitalia známý též pod označením ETR.400. Půjde o nejrychlejší klasický (kolo-kolejnice) rychlovlak světa, který bude testován na rychlost 400 km/h a připraven pro komerční provoz rychlostí 360 km/h. Italské dráhy si objednaly 50 vlakových souprav, jednu již mají k dispozici pro testovací účely.

V květnu 2014 by se měla v Praze uskutečnit v pořadí již 3. konference Vysokorychlostní železnice, kterou pořádá pro členy Senátu, Poslanecké sněmovny, zástupce Ministerstva dopravy a ostatní dopravní odborníky Centrum pro efektivní dopravu. Cílem konference je poskytnout představitelům veřejné správy aktuální informace o současném provozu a výstavbě vysokorychlostních železnic v Evropě, o cílech evropské Bílé knihy o dopravě a aktualizaci transevropské dopravní sítě TEN-T a také o možné podobě sítě vysokorychlostních tratí v České republice.

V našich končinách se můžeme snad do konce roku 2014 těšit na výsledky „Studie příležitostí Rychlých spojení“. Studii si nechává zpracovat SŽDC jako podklad pro přípravu sítě vysokorychlostních tratí (Rychlých spojení) v ČR. Má pojmenovat hlavní příležitosti, rizika a hrozby plynoucí z realizace, popř. případné nerealizace Rychlých spojení.

railjet 230 km/h
raijet infopanel
foto: Wikimedia Public Domain, autor xelacoaster

A konečně v polovině roku 2014 bychom mohli na našich kolejích spatřit první rychlovlak rakouské provenience pod označením ČD – dlouho očekávaný a „vybojovávaný“ railjet. Nedosahuje sice parametrů ucelených vysokorychlostních souprav typu TGV nebo ICE, je schopen dosáhnout rychlosti 230 km/h a po Pendolinu to bude největší novinka na našich kolejích za posledních 10 let. Od prosince 7 souprav v barvách ČD a 3 v rakouských barvách ÖBB jistě zvednou cestovní komfort na trati Praha – Brno – Vídeň – Graz. Jízdní řád 2014/2015 railjetu by mohl vypadat následovně:

railjet jízdní řád

Závěrem mi dovolte popřát vám do roku 2014 hlavně hodně zdraví, štěstí a spokojenosti.

Lubomír Kaplan

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *