Finsko-ruské rychlovlaky Allegro

rychlovlak Allegro
vlak Allegro v Helsinkách
(Wikimedia, Otto Karikoski, 2010)

Allegro v hudbě představuje rychlé tempo, 120-130 úderů za minutu. Rychlovlaky Allegro zase symbolizují rychlé železniční spojení ruského Petrohradu a finských Helsinek. Od prosince 2010 vlaky Allegro finsko-ruské společnosti Oy Karelian Trains Ltd zkrátily cestovní dobu linky Petrohrad – Helsinky z 5½ h na 3½ h. Plánem je zkrátit překonání vzdálenosti 415 km mezi oběma městy na 3h.

 

rychlovlaky Allegro 2. třída
Allegro 2. třída
(Wikimedia, Otto Karikoski, 2012)

Společnost Oy Karelian Trains Ltd byla založena v roce 2006 jako společný podnik Finských železnic VR Group (50%) a Ruských železnic RZD (50%). V září 2007 společný podnik objednal 4 rychlovlaky Pendolino od Alstomu, které jsou založeny na čtvrté generaci Pendolino Nuovo. Vlaky Allegro mají kapacitu 344 cestujících rozdělených do 1. a 2. třídy. Maximální rychlost je 220 km/h, avšak využijí jen 200 km/h v úsecích Tikkurila – Luumäki ve Finsku a Vyborg – Petrohrad v Rusku. Soupravy Pendolina 400/S220 jsou přizpůsobeny nejen extrémním zimním podmínkám, ale také rozdílným technickým podmínkám železniční trati v obou zemích. Rychlovlaky Allegro využívají v Rusku síť stejnosměrného napětí a ve Finsku střídavého napětí, v Rusku jsou schopny jízdy na kolejích širokého rozchodu 1 520 mm, ve Finsku ještě trochu širšího – 1 524 mm. Mimo to jsou schopny umožnit cestujícím pohodlný nástup jak z 550 mm vysokých finských, tak z 1100 mm vysokých ruských nástupišť.

dětský koutek ve vlaku Allegro
dětský koutek ve vlaku Allegro (Wikimedia, Otto Karikoski, 2012)

Ve vlaku je zařazen restaurační vagón a také malý hrací koutek pro děti. Speciální oddíl využívá ruská a finská celní a pasová služba, která provádí kontrolu na vnější hranici EU za jízdy, aby vlak zbytečně nebrzdila v pohraniční stanici. Jak je u obdobných rychlovlaků zvykem sedadla jsou polohovatelná, mají sklápěcí stolečky, k dispozici jsou elektrické zásuvky a Wi-Fi Internet.

O popularitě rychlovlaků Allegro svědčí rostoucí počet cestujících. V roce 2012 v porovnání s předchozím rokem stoupl přepravený počet pasažérů o 17%. V prvním kvartále 2013 meziročně o 32% a odhad pro rok 2013 je 400 000 cestujících. Nejnižší ceny jednosměrných jízdenek u méně vytížených spojů začínají na 43 €, běžné ceny za 2. třídu se pohybují mezi 80 a 100 €. V létě 2013 jsou v provozu 4 spoje denně v obou směrech (z Helsinek v 6:12, 10:00, 15:00 a 19:00, z Petrohradu 6:40, 11:25, 15:25 a 20:25). Jízdní řád Allegro vlaků.

Testování rychlovlaku Allegro v Rusku:

Všechny foto: Wikimedia, autor: Otto Karikoski

Prezentace Projektu High Speed Petrohrad – Helsinki
http://www.uic.org/apps/presentation/akulov.pdf

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *