Která VRT by měla být první? Výsledky ankety.

Rychlá spojení mapa
varianty plánovaných VRT v ČR (zdroj: MD ČR)

Z různých míst se na veřejnost dostávají předpovědi a názory, která vysokorychlostní trať v ČR by se měla stavět jako první. Podle vyjádření mluvčího ministerstva dopravy Martin Nováka z roku 2014 by to měla být rekonstruovaná trať Brno – Přerov pro rychlost 200 km/h. Avšak podle vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka a premiéra Bohuslava Sobotky z letošního roku je vládní prioritou trať Praha – Litoměřice – Ústí n. Labem – Drážďany – Berlín, kde by mohly rychlovlaky uhánět rychlostí až 350 km/h, avšak nejdříve v roce 2030. A jaký názor má na priority výstavby VRT veřejnost, ať už odborná nebo cestující? Na tento dotaz se snažila nalézt odpověď anketa na webu www.vysokorychlostni-zeleznice.cz.

Od 23.8.2014 byla na webu umístěna anketní otázka „Která vysokorychlostní trať (300 km/h) by měla být v ČR postavena jako první?“. Za necelých 10 měsíců odpovědělo celkem 515 hlasujících. Každý hlasující si mohl vybrat pouze jednu variantu z nabízených odpovědí, a aby nedošlo k manipulaci s hlasováním, tak z konkrétní IP adresy šlo hlasovat pouze jednou. Varianty odpovědí byly zvoleny podle plánů ministerstva dopravy na výstavbu tzv. Rychlých spojení (VRT + navazující modernizované tratě).

A jak dopadlo hlasování? Podle počtu hlasů jsou seřazeny odpovědi následovně:

  • výsledky ankety první VRT ČRPraha – Brno – 199 hlasů = 39% respondentů,
  • Praha – Brno – Ostrava – 129 hlasů = 25% respondentů,
  • Praha – Plzeň (SRN) – 72 hlasů = 14% respondentů,
  • Praha – Litoměřice (SRN) – 47 hlasů = 9% respondentů,
  • Brno – Ostrava – 29 hlasů = 6% respondentů,
  • Brno – Přerov – 28 hlasů = 5% respondentů,
  • Brno – Vranovice (Břeclav) – 11 hlasů = 2% respondentů,
  • Celkem – 515 hlasů = 100% respondentů

Jak je vidět z výsledků většina hlasujících vidí prioritu u páteřní trati budoucí české vysokorychlostní železnice a to VRT Praha – Brno. Hlasovalo pro ni 39% respondentů, a pokud k těmto výsledkům přičteme i hlasující pro kompletní trať RS1 Praha – Brno – Ostrava (25%), potom je výsledkem, že minimálně úsek Praha – Brno by jako první VRT v ČR vidělo téměř 2/3 respondentů (64%). Jako třetí nejdůležitější trať pro výstavbu VRT hlasující podpořili relaci Praha – Plzeň (SRN), pro kterou hlasovalo 14% respondentů.

trasy VRT (TEN-T) v ČR
trasy VRT (TEN-T) dle závazků ČR vůči EU
(zdroj: SŽDC)

S výsledky kontrastují plány ministerstva dopravy i SŽDC. Česká republika se podle jejich podkladů pro Evropskou unii jako první zavázala vybudovat do roku 2030 úseky Praha – Litoměřice, Brno – Vranovice a Brno – Přerov (viz mapka).

Další chystanou anketou bude průzkum, kdo by měl být odpovědný za přípravu a výstavbu vysokorychlostních tratí v ČR (ministerstvo dopravy, SŽDC nebo specializovaná instituce založená jen pro VRT?). Pokud máte náměty na jinou anketní otázku, příp. typy odpovědí, podělte se o ně prosím.

 

Autor článku: Lubomír Kaplan, 15.6.2015

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *