Pendolino

pendolino v zimě
foto ČD

Pendolino je prvním rychlovlakem v Česku, který je schopen jezdit rychlostí vyšší než 200 km/h (max. 230 km/h). Na českých kolejích však mohou uhánět max. 160 km/h. České dráhy provozují 7 sedmi-vozových souprav. Souprava je ucelená, s dvěma čelními hnacími vozy a dalšími dvěma vloženými hnacími vozy. Ty se starají o pohyb celého vlaku namísto lokomotivy. Pendolino se může při projíždění oblouků naklápět a je schopno jimi projet až o 30% rychleji než běžný vlak. Této své vlastnosti využívá v některých úsecích na trati Olomouc – Pardubice, příp. na Slovensku.

pendolino interier
Pendolino, interiér vozu 2. třídy
(Wikimedia, Honza Groh)

Kvůli naklápění je vlak ve své horní části zúžen se zkosenými boky. Při procházení působí vlak trochu stísněně vč. nízkého stropu a malých odkládacích prostor na zavazadla. Polohovatelná sedadla jsou uspořádána za sebou nebo se stolečkem proti sobě, v řadě vedle sebe jsou jen 3 sedadla v uspořádání sedadlo – ulička – dvojsedadlo. Sedadla v druhé třídě mají modré čalounění, ve třídě první čalounění červené. Všechny sedadla jsou vybavena elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky, Wi-Fi připojením k internetu nebo palubním portálem s informacemi a zábavou (hry, hudba, filmy). Ve třetím voze se nachází bufet, kde je možné objednat teplá jídla, nealko nápoje nebo čepované pivo.

Vlak Pendolino České dráhy objednávaly původně pro mezinárodní trasu Berlín – Praha – Vídeň. Na tu se však nikdy nepodívaly. Německým drahám se nelíbilo vnitřní uspořádání prostoru s nedostatkem místa pro zavazadla a jízdní kola. Do rakouské Vídně zajížděly vlaky jen pár let a z důvodu nezájmu byly nakonec zrušeny. Jeden rok byly nasazeny na SC Slovenská strela z Prahy do Bratislavy. Na tzv. severní větvi Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava jsou soupravy v provozu od roku 2007 pod obchodní značkou SC Pendolino jako vlaky kategorie SuperCity. Na této lince jsou vlaky velmi oblíbeny a slušně obsazeny.

pendolino dvere
Pendolino, vstupní dveře
(Wikimedia, PatrikPaprika)

Od roku 2012 je Pendolino nasazeno na „lázeňskou“ linku Ostrava – Praha – Mariánské Lázně – Fr. Lázně a zároveň dva víkendové spoje byly prodlouženy z Ostravy do slovenské Žiliny. Od konce roku 2014 byl jeden spoj SC Pendolino prodloužen až do Košic. Celá trasa Praha – Ostrava – Košice zabere Pendolinu jen 7,5h (do Popradu-Tater 6,5h), což je nejkratší čas v historii železniční dopravy. České dráhy nabízejí k tomuto spoji balíček „Pendolino Vysoké Tatry“, který obsahuje kromě jízdenky také síťový lístek na Tatranskú elektrickú železnicu (TEŽ) a Ozubnicovú železnicu (OŽ) na 3 nebo 7 dní. Dále v zimní sezóně skipasy pro Tatry Mountain Resort, v létě poukazy na jízdu lanovkami Starý Smokovec – Hrebienok, Štrbské Pleso – Solisko a Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso. S balíčkem je možné získat 15% slevu z ubytování ve známých tatranských hotelech jako je např. Hotel Slovan v Tatranské Lomnici.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *