Rychlovlaky na divokém západě

Nedlouho po příjezdu prvních osadníků na východní pobřeží USA začalo jejich pronikání na „divoký západ“. Zpočátku cestovali povozy taženými koňmi, ovšem boom osidlování západní části severoamerického kontinentu nastal s vybudováním železnice. V roce 1869 byla propojena železniční síť z východního pobřeží s tratí z Kalifornie. Největší rozmach zažívala železnice ve Spojených státech koncem 19. a začátkem 20. století. S rozvojem automobilové dopravy a po druhé světové válce letectví, začíná její postupný úpadek. Dnes dálkové osobní vlaky slouží především pro přepravu turistů, v okolí větších měst funguje dobře příměstská doprava.

Acela Express
Amtrak Acela Express
(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: Michael Kurras, 2011)

V roce 2011 prezident Obama ve své Zprávě o stavu Unie zmiňuje zaostalost USA v oblasti železniční infrastruktury ve srovnání s Japonskem, Čínou i Evropou a vytyčuje cíle pro vybudování vysokorychlostní železnice. Následující rok zazní plán investovat do vysokorychlostních tratí 53 miliard dolarů v příštích šesti letech.

Jediná „téměř vysokorychlostní trať“ v USA se jmenuje Severovýchodní koridor a leží mezi New Yorkem a Washingtonem. Jen na dvou úsecích této trati, o souhrnné délce 29 km, mohou rychlovlaky Acela Express dosáhnout max. rychlosti 240 km/h. Celou trasu urazí za 2h53 s průměrnou rychlostí jen 127 km/h (v roce 1969 přímý vlak Metroliner urazil trasu za 2h30).

vysokorychlostní tratě v Kalifornii
plánovaná vysokorychlostní síť v Kalifornii
(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: CountZ, 2009)

Nejblíže k realizaci skutečné vysokorychlostní železnice má stát Kalifornie. V tomto „zlatém státě“ byla založena státní instituce California High-Speed Rail Authority, jejímž úkolem je projektování a výstavba vysokorychlostní tratě. Od roku 2029 by měly rychlovlaky zvládnout trasu dlouhou 520 mil (837 km) ze San Franciska do Los Angeles za méně než 3 hodiny a jezdit max. rychlostí přes 200 mil/h (320 km/h). V roce 2008 si Kaliforňané v referendu schválili záměr vydat na stavbu dráhy dluhopisy v hodnotě téměř 10 miliard dolarů. Federální rozpočet přidal dalších 2,3 miliardy dolarů. Náklady na stavbu byly v té době odhadovány na 33 miliard dolarů, v roce 2011 byly zvýšeny na dvojnásobek. V poslední době narůstá počet kritiků tohoto projektu a to zejména z důvodu nárůstu nákladů. Koncem listopadu 2013 kalifornský soud zastavil prodej dluhopisů v hodnotě 8 miliard dolarů, které jsou určeny na financování stavby. Nicméně v říjnu již začaly stavební práce u města Fresno na severním úseku do města Merced. Na jižní úsek dlouhý 60 mil vedoucí z Fresna do Tulare – Kern byly 18.12.2013 obdrženy cenové nabídky od stavebních firem. Celá trať ze San Francisca do Los Angeles/ Anheimu má být zprovozňována po úsecích postupně v letech 2022, 2026 a 2029. Kalifornská VRT by po roce 2029 měla být v rámci druhé fáze projektu dále rozšiřována na jih od Los Angeles do San Diega a na sever od San Franciska. Nechme se překvapit kdy a v jaké trase nakonec vyjedou první rychlovlaky na „divokém západě“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *