Vysokorýchlostná železnica na Slovensku

Vysokorychlostní železnice to nejsou jen vysokorychlostní tratě, ale také rychlovlaky. Vysokorychlostní tratě (VRT) by v případě modernizace stávající tratě měly mít rychlost alespoň 200 km/h a v případě novostavby 250 km/h. O žádné takové VRT v současnosti na Slovensku připravované nevím. Z roku 2007 je starší dokument Príprava siete vysokorychlostních tratí v Slovenskej republike (autor Ing. Milan Melčár). Ovšem první vlaštovka, která by na Slovensko mohla brzy přivést rychlovlaky TGV nebo ICE je projekt TEN-T (Priority Project 17) propojení Paříže, Štrasburku, Stuttgartu, Vídně a Bratislavy.

 

Slovenské vládě se na začátku tohoto tisíciletí podařilo prolobovat napojení Bratislavy na tuto panevropskou dopravní tepnu do které chce EU vložit cca 12,7 miliardy EUR. V Bratislavě se jedná o propojení jižní trati z Rakouska přes centrum na severní trať u Rače. Většina tratě má vést pod zemí včetně tunelu pod Dunajem. Součástí je také vybudování nové podzemní stanice Bratislava – Filiálka v centru města a odbočky na letiště. Pokud chce Slovensko využít část dotace EU, musí první etapu stihnout postavit a zprovoznit do roku 2015. První etapa zahrnuje úseky od železniční stanice Bratislava – predmestie na rozhraní Rače a Nového Mesta, po novou stanici Bratislava – Filiálka. Součástí bude také křižující úsek od Hlavnej stanice po odbočku na letiště. Tunel pod Dunajem se bude stavět až v druhé etapě.

1 komentář u „Vysokorýchlostná železnica na Slovensku“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *