vysokorychlostní tratě – Španělsko

vysokorychlostní tratě Španělsko
španělská síť VRT s daty zprovoznění
(Wikimedia, MJSmit, 2013)

Historie španělských vysokorychlostních tratí LAV (Líneas de Alta Velocidad) sahá do roku 1992, kdy byla otevřena trať Madrid-Cordoba-Sevilla k příležitosti světové výstavy EXPO. Byla to současně první španělská železniční trať se standardním evropským rozchodem. Konvenční vlaky používají širokorozchodné koleje (1668 mm). Vysokorychlostní vlaky jsou tedy ve Španělsku odkázány jen na tratě LAV a nemohou využívat konvenční tratě. Z LAV Madrid – Sevilla byla v roce 2007 v Cordobě otevřena odbočka do přístavního jihošpanělského města Málaga (151 km).

 

Vysokorychlostně z Madridu do Katalánska (Barcelona)

VRT Madrid-Barcelona
VRT Madrid-Barcelona u Paracuellos de la Ribera
(Wikimedia, Kabelleger, 2012)

Od roku 1996 do roku 2008 probíhala po etapách výstavba 621 km dlouhé trati Madrid-Barcelona s traťovou rychlostí 310 km/h. Z hlavního města Španělska do hlavního města Katalánska lze vlakem AVE, který jede celou trasu bez zastávky, dojet za 2h 30m, což představuje průměrnou cestovní rychlost 250 km/h. Vlaky stavějící pouze v Zaragoze urazí trasu za necelé 2h 45m a vlaky s více zastávkami lehce přes 3h. Ve špičce vlaky jezdí v půlhodinových intervalech a přepraví na trase více cestujících než letadla. Náklady na celou trať přesahují 7 mld. EUR.

 

Rychlovlakem z Madridu do Valencie
a k Atlantiku do Galicie

LAV Valencia-Madrid
LAV Valencia-Madrid

Významná je 391 km dlouhá LAV trať spojující Madrid se středomořskou Valencií, vlaky ji zvládnou za něco přes 1,5h a byla dokončena v roce 2010. Trať je vybudována pro max. rychlost 350 km/h a dnes je průměrná cestovní rychlost 250 km/h. Na severozápad do Galicie se staví LAV Madrid – A Coruna (pobřeží Atlantiku). Na konci roku 2011 byl otevřen úsek Ourense – Santiago de Compostela o délce 87 km a úsek Santiago de Compostela – La Coruna s délkou 62 km. Zbývající úsek z Ourense směrem k Madridu (Ourense – Olmeda) v  délce 348 km by měl být dokončen do roku 2015. Celková délka LAV Madrid – Santiago de Compostela bude 568 km.

 

Vysokorychlostní propojení do Francie

LAV nádraží Figueres-Vilafant
TGV Dasye na LAV nádraží Figueres-Vilafant
(Ferropedia, Miguel Angel Matute, 2012)

Dokončením přeshraniční LAV Figueres – francouzský Perpignan (2009), délka 45 km z toho ve Španělsku 20 km, a napojením LAV Barcelona – Figueres (2013) bude španělská vysokorychlostní síť propojena s francouzskou. Tím bude dokončena celá LAV Madrid – francouzská hranice v délce 824 km. V úseku Perpignan – Barcelona podél pobřeží přes Cerbere a Portbou dojde ke zkrácení cesty z 2:50 hod (nejrychlejší TALGO) na 50 min. Po dokončení navazujících VRT na francouzské straně (Nimes – Montpelier – Perpignan) zabere trasa Paříž-Barcelona necelých 6h.

 

Španělská železniční síť

španělská železniční síť
španělská železniční síť s max. rychlostmi (Adif, 2010)

Železniční síť včetně tratí LAV spravuje státní organizace ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias). Výjimku tvoří přeshraniční LAV Figueres –Perpignan (FR), kterou na 50 let provozuje soukromá spol. TP Ferro. Vysokorychlostní tratě LAV využívá španělský národní dopravce RENFE se svými rychlovlaky AVE (Alta Velocidad Española) nebo španělskými TALGO. Tomuto dopravci neustále roste počet přepravených cestujících, v roce 2008 polovina všech cestujících byla přepravena rychlovlaky AVE. Celková délka španělských LAV tratí je úctyhodných 2 515 km a dalších 1 300 km je ve výstavbě (2013, zdroj UIC).

 

Vysokorychlostní financování

PEIT financování VRTJak je možné, že země, která není tak bohatá, měla v roce 2010 třetí nejdelší síť VRT na světě? Především jde o dlouhodobou strategii a vyčleněné finance na realizaci této strategie. Strategie je řízena dokumentem PEIT (Plan Estratégico de Infraestructuras y Transportes) s plánem mít do roku 2020 vybudováno 10 000 km LAV. EU ŠpanělskoPlán rozvoje celé dopravní infrastruktury má vyčleněn téměř 250 mld. eur, z čehož na rozvoj železnice připadá 43 % (jen LAV má k dispozici 83,4 mld. Eur). Významnou roli v tomto balíku představují fondy EU, u některých projektů pokryjí až 70% nákladů.

 

španělské rychlovlaky  AVE
španělské rychlovlaky AVE S102 (Talgo 350) a S103 (Velaro)
(Wikimedia, Namor88, 2009)

1 komentář u „vysokorychlostní tratě – Španělsko“

Komentáře nejsou povoleny.