Výstavba trati maglev pro 500 km/h zahájena

testovací rychlovlak maglev
testovací vlak maglev MLX01-2 (Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Yosemite, 2005)

Krátce před Vánoci Japonsko učinilo další historický krok v evoluci železniční dopravy. Zástupci soukromé železniční společnosti JR Central dne 17.12.2014 slavnostně zahájili výstavbu magnetické rychlodráhy maglev mezi městy Tokio a Nagoja. Trať, nad kterou se rychlovlak vznáší několik centimetrů, se nazývá Čuo šinkanzen a je budována pro cestovní rychlost 500 km/h. Je možné hovořit o nejdelší a nejrychlejší „podzemce“ světa, 86% z celkové délky 286 km povede pod zemí nebo v tunelech. A pokud neradi cestujete pod zemí, v maglevu se příliš nezdržíte, cesta zabere pouhých 40 minut.

Hlavní stavební práce začnou v dubnu 2015 a dokončení celé trati Tokio – Nagoja je plánováno na rok 2027. Náklady na výstavbu jsou odhadovány na 50 miliard dolarů a bude je financovat pouze společnost JR Central. Investor stavby zvažuje zprovoznění prvního úseku do Kōfu v roce 2020 k příležitosti letních olympijských her v Tokiu. Obdobně během letní olympiády v Tokiu vyjely na trať mezi Tokiem, Nagojou a Ósakou poprvé rychlovlaky šinkanzen v roce 1964.

maglev mapa
mapa Chuo šinkanzen (Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Hisagi, 2013)

Současná rychlotrať „Tokaido šinkanzen“ vede obloukem po pobřeží. Nová trať Čuo šinkanzen pro maglev je přímější a vede vnitrozemím s dlouhým tunelem pod japonskými Alpami. Cestovní doba mezi Tokiem a Nagojou bude zkrácena ze současných 90 minut (Tokaido šinkanzen) na 40 minut po trati maglev. Na trati jsou plánovány čtyři zastávkové stanice: Sagamihara, Kōfu, Iida a Nakatsugawa. Konečné stanice Tokio – Šinagawa a Nagoja a zároveň zastávka Sagamihara budou vybudovány v podzemí. Podzemní stanice Nagoya je již ve výstavbě a měla by být dokončena v roce 2016.

Yamanashi šinkanzen
maglev na Yamanashi testovací trati
(Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Yosemite, 2005)

Již dnes je v provozu 43 kilometrový úsek maglevu. Jedná se o testovací trať v prefektuře Yamanashi mezi městy Ōtsuki a Tsuru. Tato trať se po dostavbě stane součástí Čuo šinkanzenu. Na trati je od roku 2013 ve zkušebním provozu vlak maglev série L0, nejprve sestávající z 5 vozů a postupně prodlužován až na 12 vozů. V současnosti probíhají zkušební jízdy s cestujícími ve 2 vlakových soupravách se sedmi vozy. Maximální komerční rychlost maglevu L0 je 505 km/h. Jeho předchůdce, vlak maglév s označením MLX01, dosáhl 2. prosince 2003 na této trati světového rychlostního rekordu 581 km/h.

Autor článku: Lubomír Kaplan, 19.2.2015

Zdroje: Work starts on Chuo maglev,
Wikimedia – Chūō Shinkansen,

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *