Zastánce VRT Šlegr odvolán ze SŽDC

Petr Šlegr
Petr Šlegr, SŽDC

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář dnes oznámil odvolání náměstka pro modernizaci Petra Šlegra a na jeho místo jmenoval Mojmíra Nejezchleba. Oficiálním důvodem k odvolání mají být problémy s čerpáním fondů EU. Je otázka nakolik mohl Šlegr urychlit čerpání dotací z EU. Většina problémů s čerpáním dotací je spíše způsobena pomalou přípravou a pozdním zahájením velkých projektů, které se na SŽDC připravují již několik let a tedy před jeho příchodem. Petr Šlegr pracoval ve funkci náměstka od května 2012.

Před nástupem na SŽDC působil Šlegr v nevládní organizaci Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), která prosazuje zejména budování vysokorychlostních tratí, revitalizaci regionální železnice, vytvoření spolehlivé železniční sítě pro nákladní dopravu, multimodální přestupní terminály včetně zapojení individuální (P+R) a cyklistické (B+R) dopravy. Vzorem pro veřejnou dopravu je dle CEDOP celostátní integrovaný systém podle Švýcarska – jeden „doklad“ na všechnu veřejnou dopravu v republice.

Petr Šlégr je známým propagátorem vysokorychlostní železnice jež je součástí veřejné dopravy, která zrychlí nejen dálkovou dopravu, ale i meziregionální dopravu a díky budování nových vysokorychlostních tratí (VRT) uvolní již přetíženou dopravní cestu pro příměstskou železnici. Svůj koncepční pohled na problematiku VRT dokázal jako vedoucí kolektivu autorů při vydání knihy „Rychlá železnice i v ČR“. Pro regionální samosprávy zorganizoval velmi zajímavou studijní cestu do Švýcarska, aby zde na praktických příkladech ukázal fungování integrovaného dopravního systému a využití jeho možností pro regiony ČR.

Na SŽDC patřil k lidem, kteří neviděli svou práci náměstka jako funkci, ale spíše jako poslání. Se svým názorem k urychlené přípravě VRT patřil na SŽDC i na Ministerstvu dopravy spíše k menšině. A jeho poukazování, že již nyní je potřeba se připravovat k čerpání dotacíEU z dalšího období (2014-2020) bylo dle vyjádření mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského jako „čistě strategické“. SŽDC údajně potřebuje spíše „honit termíny“. Lze to také chápat takto: plánovat tolik není potřeba, důležité je v závěru stihnout utratit co nejvíce z přidělených dotací.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *