Ředitel SŽDC Surý o přípravě vysokorychlostní železnice v České televizi

V pondělí 6. června 2016 navštívil premiér Sobotka společně s ministrem dopravy Ťokem ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Surého. Probírali s ním připravenost na rozvoj české sítě vysokorychlostní železnice. Premiér současně požádal ministra dopravy, aby do konce roku předložil do vlády strategii rozvoje vysokorychlostních tratí (VRT) v ČR. Večer pak ředitel SŽDC hodinu odpovídal na dotazy diváků ohledně rozvoje VRT v Hyde parku České televize. V následujícím textu je stručný výtah z diskuze v České televizi.

ČR je dostatečně velká a rozvinutá, aby VRT budovala

V úvodním bloku „Potřebuje ČR vysokorychlostní tratě?“ ředitel řekl, že VRT Praha – Drážďany smysl má a v rámci vnitrostátní relace pak úsek Litoměřice – Praha – Brno. Podle něj je ČR dostatečně velká, aby zde VRT vznikly, i menší evropské země je mají, příp. i méně rozvinuté země ve světě je vybudovaly. Členitý terén by nám při budování neměl vadit, jelikož VRT mohou mít větší sklony než klasické trati. První VRT v ČR bude na 200 km/h mezi Brnem a Přerovem, kde budou v provozu jak nákladní vlaky, tak osobní dálkové a regionální vlaky.

Videozáznam 1. bloku

 

Ředitel SŽDC bude podporovat cestu Praha – Brno za 56 minut

V druhém bloku byly kladeny dotazy na termíny. Zaznělo, že z Prahy do Drážďan bychom mohli jet 50 min. do roku 2030, jelikož jsme se k tomuto zavázali u EU. Premiér Sobotka i ministr dopravy by chtěli, aby se k tomuto termínu blížilo i zprovoznění páteřní vnitrostátní VRT Praha – Brno. Na dotaz: zda bude podporovat pro VRT Praha – Brno variantu s rychlostí 350 km/h a trasováním přes Benešov, aby mohla být dosažena jízdní doba Praha-Brno do 56 min, ředitel Surý odpověděl „určitě budeme“.

Videozáznam 2. bloku

 

ČD by rády jezdily s rychlovlaky do Německa

V dalším bloku se řešilo zpoždění za světem a názor Českých drah na VRT. Jaké máme zpoždění s VRT za evropskými státy? Za Francii nebo Německem máme zpoždění velké. Na dotaz „Proč chcete stavět VRT Praha-Brno až po napojení Prahy a Drážďan, když Praha – Brno s pokračováním do Ostravy má mnohonásobně větší přepravní proudy a šanci na úspěch“ odpověděl vyhýbavě s tím, že na Vysočině vzniklo několik protestních sdružení proti výstavbě VRT přes jejich území. Do diskuze vstoupil telefonicky také místopředseda představenstva Českých drah Ludvík Urban. Ten vidí největší smysl u VRT směrem do Německa: Praha – Drážďany – Berlín a Praha – Plzeň – Mnichov. Jinak od zástupce ČD nezazněly žádné konkrétní čísla nebo odhady co by pro ně znamenalo pořízení rychlovlaků (mimo současná Pendolina nebo Railjety), jakou by např. očekávali návratnost.

Videozáznam 3. bloku

 

Jančura: vnitrostátní VRT Praha – Brno je nejdůležitější

Do posledního bloku „Rychlovlak už i v Česku?“ byli pozváni zástupci soukromých dopravců: Radim Jančura z RegioJetu a Leoš Novotný z Leo Expressu. Oba se shodli, že to co se v posledních měsících děje kolem rozvoje železnice, potažmo plánů na VRT, je skvělé a oba si myslí, že budování VRT je budoucnost české železnice. Radim Jančura řekl, že v dálkové dopravě musí jezdit vlaky rychleji než auto a v regionální stejně rychle jako autobus, tzn. cesta vlakem Praha – Brno musí být do hodiny. Leoš Novotný argumentoval s tím, že v zahraničí se staví VRT mnohem levněji, než se odhaduje u nás a dále jej zajímá, jakou bude očekávat stát návratnost u VRT. Jančura kvitoval, že ředitel Surý vidí jako důležité spojení vnitrostátní VRT Praha – Brno oproti scestnému názoru zástupce ČD ve směru do Německa (Berlín a Mnichov). Do Německa jak řekl „nikdo nejezdí“, ekonomická návratnost se váže k tomu „aby my Češi jsme jezdili co nejrychleji po vlastní zemi“. Vnitrostátní spoje jsou ty, kde jsou největší toky cestujících a měly být prioritou, spoje by zde měly jezdit minimálně 300 – 350 km/h. Podle Jančury jsou uvnitř státní správy velké tlaky na to, aby VRT v ČR byly jen do 250 km/h. Poplatky za využívání tratí i za budoucí využití VRT by dle Jančury neměly vydělávat na investici do výstavby, ale pouze na údržbu. Smyslem investice do VRT je společenský přínos. Ředitel Surý zmínil, že VRT Praha – Brno bude velmi přínosná pro Vysočinu, stejně jako je to nyní s dálnicí D1.

Videozáznam 4. bloku

 

Kompletní záznam odpovědí a komentářů v Hyde parku na ČT 24 6.6.2016

 

Autor článku: Lubomír Kaplan, 8.6.2016

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *