Španělské rychlovlaky v Saudské Arábii

Muslimští poutníci to budou mít brzy do Mekky blíže. Alespoň z druhého saudskoarabského svatého města Mediny. Mezi oběma městy se buduje vysokorychlostní trať nazvaná Haramain. Tendr na její vybavení a provoz vyhrálo konsorcium španělských a saudskoarabských firem. Hlavními členy konsorcia jsou španělský státní správce železniční infrastruktury ADIF (obdoba českého SŽDC), španělský národní dopravce Renfe a španělský výrobce rychlovlaků TALGO. Jejich typ Talgo 350 SRO přezdívaný El Pato (česky kačer) s kapacitou 417 míst bude linku obsluhovat. Španělské rychlovlaky ponesou také českou stopu. Téměř 4000 sedaček 1. třídy pro ně dodává firma Borcad z Fryčovic u Frýdku-Místku.

Haramain VRT mapa
Haramain VRT

Harmain high speed line z Mekky do Mediny bude dlouhá 449 km a její součástí se stane také 4 km odbočka na King Abdulah International Airport. Mimo koncové stanice budou rychlovlaky zastavovat také v městech King Abdullah Economic City, Rabigh a Džiddě (Jeddah) na pobřeží Rudého moře. Vysokorychlostní trať je budována podle evropských standardů. Je projektována na rychlost 320 km/h, ale počítá se s max. cestovní rychlostí 300 km/h. Vlaky by měly celou trasu z Mekky do Mediny urazit za 2,5 hodiny.

Výstavba Haramain VRT je rozdělena do dvou etap. Za první etapu, vybudování kolejí, je zodpovědné čínsko-francouzské konsorcium. Saudskoarabské firmy od roku 2009 budují nová nádraží na všech zastávkách této trati. A to podle návrhu známého architektonického studia Norman Foster. Navržená architektura je inspirována tradičními islámskými prvky.

V druhé etapě je zahrnuta elektrifikace celé trati, instalace zabezpečovacího zařízení ERTMS 2 a dodávka 36 španělských rychlovlaků Talgo 350 SRO. Jeden z nich bude speciálně upraven pro potřeba královské rodiny. Druhou etapu realizuje španělsko-saudské konsorcium, v kterém je 10 španělských firem (např. státní ADIF, výrobce rychlovlaků Talgo, stavební firma OHL Copasa) a 2 místní saudské firmy. Náklady 6,7 miliard Euro na druhou etapu zahrnují také provoz rychlovlaků na 12 let.

rychlovlak Talgo 350
Talgo 350,
(Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Peter Christener)

Na konci roku 2014 bylo do Saudské Arábie dodáno prvních 13 jednotek rychlovlaků Talgo 350 SRO. Během první poloviny 2015 probíhaly jejich testovací jízdy na severní části Haramain VRT mezi King Abdulah a Medinou. První cestující by se měli svézt nejprve v úseku mezi Medinou a Džiddou koncem roku 2015. Celá trať mezi Medinou a Mekkou by měla být podle vyjádření Renfe zprovozněna od 1. ledna 2017. Denní kapacita bude 160 000 cestujících a za rok se jich rychlovlaky sveze více než 50 miliónů. Během poutě do Mekky se počítá s intervalem 5-7 minut. A pokud byste se chtěli do Mekky rychlovlakem svézt, vězte že vstup do města je povolen pouze věřícím muslimům.

Projekt je vnímán především jako velký exportní úspěch španělských firem orientujících se na projektování, výstavbu a provoz vysokorychlostních tratí. A to přesto, že Španělsko otevřelo svoji první vysokorychlostní trať až v roce 1992. Jejich vysokorychlostní železniční síť je dnes nejdelší v Evropě a druhá nejdelší na světě (po Číně). Španělský státní správce železnic ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias) se chtěl také podílet na technickém řešení českých rychlotratí. Veřejné soutěže, kterou vyhlásila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se však kvůli kvalifikačním podmínkám účastnit nemohl. Podmínky byly nastaveny tak, že se jich prakticky nemohl účastnit nikdo ze zahraničí.

Autor článku: Lubomír Kaplan, 20.9.2015

Zdroje:

Haramain High Speed Rail Project – Wikipedia
Saudi HS line „on schedule“ for 2017 opening – IRJ
Talgo ships first HS train to Saudi Arabia – IRJ
Španělští experti to vzdali, rychlotratě připraví Češi – E15

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *