Z velbloudů do TGV

Karavana velbloudů překonává písečné duny, beduíni mezi sebou šveholí berbersky. Z oázy se line hlas muezzina svolávající muslimské věřící k modlitbě a na nedalekém staveništi vysokorychlostní železnice se mísí francouzština s arabštinou. Francouzští inženýři přišli šířit věhlas svého rychlovlaku TGV do Marockého království. Z města Tanger (česky Tandža) na pobřeží Gibraltarské úžiny přes hlavní město Rabat až do královského města Casablanca staví první marockou vysokorychlostní trať.

vysokorychlostní tratě Maroko
Marocké železnice s VRT
(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: Classical geographer, 2012)

Rozhodnutí vybudovat vysokorychlostní železnici bylo učiněno v říjnu 2007, kdy marocký král Mohammed VI podepsal smlouvu o vybudování trati s francouzským prezidentem Sarkozym. Marocká vláda chce tímto krokem posílit ekonomickou spolupráci s Francií. Maroko, kde negramotnost zejména na venkově dosahuje 50%, si na projekt vypůjčilo od francouzských bank a ze Saudské Arábie asi 2 miliardy dolarů. Marocký národní železniční dopravce ONCF plánuje vybudovat celkem 1500 km vysokorychlostních tratí.

nádraží Casablanca
Casablanca, žel. st. Voyageurs
(Wikimedia Public Domain, Randwick, 2007)

V záři 2011 byla zahájena stavba prvního 200 km dlouhého úseku mezi Tangerem a Kenitrou. Vlaky TGV by zde měly jezdit rychlostí 320 km/h od prosince 2015. Z Kenitry do Casablancy navazuje druhý úsek (cca 150 km), který je modernizován na traťovou rychlost 160 – 220 km/h. A výhledově do roku 2020 bude i v tomto druhém úseku postavena nová vysokorychlostní trať s max. rychlostí 320 km/h. Cestovní doba mezi Tangerem a Casablancou bude zkrácena ze současných téměř 5h na 2h10 v roce 2016 a 1h30 v roce 2020. Výstavba by poté měla pokračovat až do Marrákeše.

Na trati budou jezdit dvoupodlažní soupravy TGV Euroduplex s kapacitou 533 cestujících. Marocký dopravce ONCF objednal 14 osmivozových rychlovlaků TGV u francouzského Alstomu v roce 2010 v celkové hodnotě 400 milionů eur. Pro srovnání: německé dráhy v roce 2008 objednaly 16 souprav rychlovlaku ICE 3 s kapacitou 444 sedaček za 500 mil. Euro. Francouzské vlaky TGV tedy vycházejí levněji než německé ICE a to jak v přepočtu na soupravu, tak na sedačku.

Až budete v roce 2016 na dovolené v jižním Španělsku v okolí Gibraltaru, můžete podniknout jednodenní výlet do marocké Casablancy. Třeba z okna vlaku TGV uvidíte velbloudy a budete cestovat také s beduíny. V Africe jste asi vlakem ještě nebyli.

Zdroje:

Wikipedia, BBC, LGV Maroc

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *