V pátek 8. prosince 2017 se vydaly na slavnostní jízdu současně 2 rychlovlaky ICE. Oba měly cíl v Berlíně, tam na ně čekala německá kancléřka Angela Merkelová. První rychlovlak vyrazil 12:15 z Norimberku a druhý odjel z Mnichova ve 12:17. Oba vlaky přivezly současně v 16:15 do Berlína zajímavé hosty, např. německého a bavorského ministra dopravy, ministerské předsedy Saska, Duryňska nebo Saska-Anhhaltska, ředitele německých drah. Celá ta sláva propukla na počest zprovoznění největší železniční stavby od německého sjednocení. Nového železničního spojení Mnichov – Berlín (projekt Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8 – VDE8), které se plánovalo od roku 1991. Od neděle 10.12.2017 již v běžném provozu urazí nejrychlejší rychlovlaky ICE-Sprinter trasu dlouhou 623 km za 4 hodiny. Dosud jim to zabralo 6 hodin.
„Čtvrt století je dlouho, ale s ohledem na dobu výstavby jinde v Německu je to ještě rychlé uskutečnění projektu,“ pronesla na nádraží v Berlíně kancléřka Merkelová.
Železniční projekt VDE8 v číslech
Využití úseku Erfurt – Norimberk |
35 ICE rychlovlaků denně, 17 až 18 každým směrem | |
Využití úseku Erfurt – Halle/ Lipsko | 43 vlaků denně | |
Přímé vlaky Berlín – Mnichov |
V pracovní dny 18 přímých ICE rychlovlaků, z toho 3 ICE-Sprinter, 6 vlaků přes Halle a 9 přes Lipsko | |
Doba jízdy Berlín – Mnichov |
cca 4 hodiny, dříve cca 6 hodin | |
Tunely | 26 | |
Délka tunelů | celkem 56 km | |
Nejdelší tunel | Bleßbergtunnel, 8.314 m | |
Nejkratší tunel | Behringen, 465 m | |
Mosty | 37 | |
Nejdelší most | Saale-Elster-Brücke, 8 600 m | |
Celková délka projektu | cca 500 km | |
Nově postaveno tratí | 230 km | |
Náklady | 10 miliard Euro | |
Úseky s rychlostí 200 km/h | 180 km | |
Úseky s rychlostí 300 km/h | 230 km | |
Množství použitého betonu | 4 000 000 krychlových metrů | |
Podílelo se na výstavbě | 4 500 zaměstnanců přímo na stavbě |
Autor: Lubomír Kaplan, 8.12.2017