Railjet je nejnovějším rychlovlakem Českých drah. Tato „vlaková stíhačka“ dokáže letět rychlostí až 230 km/h. V Česku ji však drží na uzdě pomalé koleje. Nejrychleji se s ní svezete 160 km/h a to jen na některých úsecích železničního koridoru mezi Prahou a Pardubicemi nebo Brnem a Břeclaví. Maximální rychlosti 230 km/h si s railjetem užijete v Rakousku mezi Vídní a Lincem. Název railjet (RJ) je pouze obchodním názvem, soupravy jsou vyráběny pod označením Viaggio Comfort. V Rakousku je vyrábí společnost Siemens. První spatřily světlo světa rakouské soupravy ÖBB railjet v červeno-šedém nátěru již v roce 2008 a v roce 2014 k nim přibyly české modro-šedé railjety pod označením ČD railjet.
Tichá tlakotěsná vlaková souprava
Railjet je netrakční ucelená vlaková souprava obvykle složená ze 7 vozů, která je tažená rakouskou lokomotivou ÖBB Taurus. Poslední vůz je zároveň řídícím vozem, při cestě opačným směrem není potřeba lokomotivu přepřahat, lokomotiva vlak vlastně tlačí a strojvedoucí sedí na opačné straně v řídícím voze. Vozy jsou tlakotěsné, zvenčí tak nedoléhají žádné nepříjemné zvuky. Vlakem můžete pohodlně procházet, mezi vozy prakticky nejsou přechodové dveře jen široké a opět tlakotěsné průchody. Sedadlová část je však od nástupního prostoru oddělená automatickými skleněnými posuvnými dveřmi.
Railjet je prostorný a pohodlně průchozí
Všechny vozy jsou oproti pendolinu velmi prostorné, je zde dostatek místa na zavazadla, celý vlak je dobře průchozí. Jediný prostor, kde můžete lehce pociťovat nedostatek místa, jsou toalety. Jsou však velmi prakticky zařízené s nerezovým umyvadlem, velkým zrcadlem a sušákem na ruce. Vagóny jsou osvětleny příjemným nepřímým osvětlením, nad sedadly jsou umístěny individuální bodové světla. V každém voze je několik LCD obrazovek poskytujících informace o momentální rychlosti vlaku, poloze vlaku na mapě, jízdním řádu aktualizovaném o případné zpoždění a přípojích v nejbližší zastávce. Každé sedadlo má k dispozici elektrickou zásuvky a všechny vagóny jsou pokryty bezplatným wifi internetovým připojením.
3 cestovní třídy na trasách railjetu v ČR, Rakousku, Německu, Švýcarsku i Maďarsku
V Česku se s railjety můžete svézt na trase Praha – Brno – Břeclav. Vlaky z Břeclavi pokračují do Vídně a Grazu. Na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz je nasazeno 7 modrých ČD railjetů a 3 rakouské červené ÖBB railjety. Oba mají 3 cestovní třídy: nejvyšší business, první třídu – first a druhou – economy, a navíc restaurační vůz.
Červená rakouská souprava nabízí více sedadel v business a first třídě. Mimoto jsou sedadla business umístěna v jakýchsi kójích bez dveří připomínající kupé. Všechny ostatní vozy jsou řešeny velkoprostorově. V modré české soupravě je jen 6 sedadel business a jsou umístěny ve velkoprostorovém uspořádání společně s první třídou. Oddíl railjet business tak postrádá soukromí očekávané u této luxusní třídy. Jaké je svezení v business třídě si můžete přečíst v malé recenzi. Sedadla ve všech třídách jsou velmi pohodlná a mezi českým a rakouským railjetem se liší pouze barvou ve třídě economy. V českých vlacích jsou modrá a v rakouských tmavě zelená. Sedadla v economy jsou v uspořádání 2+2, zatímco ve first jsou 2+1 a v business jen jedno u okna nebo 2 vedle sebe.
Rakouské spolkové dráhy ÖBB vlastní celkem 51 červených souprav railjet. Ty jsou kromě české trasy nasazovány na linky Budapešť – Vídeň – Salzburk – Mnichov, Vídeň – Innsbruck – Curych, Vídeň – Klagenfurt – Villach – Lienz a Vídeň – Villach – Benátky. Railjety na všech linkách ve všech zemích je možné využít s běžnou jízdenkou bez příplatku a rezervace.
Tichý oddíl i prostor pro děti
Pokud si nepřejete být za cesty rušeni telefonujícími cestujícími, hlasitým poslechem hudby nebo dovádějícími dětmi, zvolte takzvaný tichý oddíl. Ten zabírá jeden celý vůz v modrém českém railjetu a dva vagóny v rakouském. Pokud naopak cestujete s dětmi, jděte až na konec soupravy (na opačnou stranu než je lokomotiva), najdete tam oddíl pro cestující s dětmi do 10 let. Oddíl je vybaven malým dětským kinem a v českém railjetu i oblíbenou stolní hrou Elfíkova cesta. Herní deska je nalepena na stolcích a figurky vč. hrací kostky vám zdarma na požádání poskytne průvodčí. V tomto je česká souprava oproti rakouské lepší.
Railjet restaurant
Hladový cestující může v soupravě railjet navštívit malou restauraci s barem a 5 stoly. Interiér je navržen v jednoduchém moderním stylu. Sedačky jsou potaženy červenou kůží, stoly jsou podepřeny pouze jednou nohou a jsou bez ubrusů. Všude jsou velká okna, kterými při konzumaci můžete sledovat ubíhající a měnící se krajinu. V českém railjetu se čepuje točené pivo a také ceny jsou zde nastaveny mnohem příznivěji než v červeném rakouském railjetu. Mezi Prahou a Vídní v rámci Happy Hours jsou ceny poloviční oproti cenám platným dále v Rakousku. Za polévku zaplatíte 49 Kč, tortilla s kuřecím masem a zeleninou + nealkoholický nápoj stojí 79 Kč a hlavní jídla pořídíte od 139 Kč. Čepovaný Budvar si vychutnáte za 35 Kč a espresso za 39 Kč. Kompletní jídelní lístek ČD railjetu. Ceny v rakouských ÖBB railjetech (vlaky s označením RJ 70, 76, 77) jsou podle jídelního lístku o poznání vyšší.
Plán sedadel a řazení vlaku railjet
Pár čísel o ČD railjet
Délka bez lokomotivy | 185 m |
Hmotnost bez lokomotivy | 350 t |
Počet vozů | 7 |
Počet sedadel | 442 |
Z toho business / 1. třída (first) / 2. třída (economy) | 6 / 42 /394 |
Nejvyšší provozní rychlost | 230 km/h |