vlakem do Vídně

Vlakem do Vídně a zpět 1. třídou s dětmi zdarma

Z Brna do Vídně je to vlakem rychlejší a v některých případech i levnější než do Prahy. A protože naše děti ve Vídni ještě nebyly, rozhodli jsme se pro nedělní rodinný výlet vlakem.

Vlakové jízdenky Brno – Wien nabízejí přes internet 3 dopravci – České dráhy ČD, rakouské dráhy ÖBB a český soukromý RegioJet. Na cestu do Vídně jsme koupili jízdenky od RegioJetu s odjezdem 7:48. Pro 2 dospělé a 2 děti do 15 let jsme ve třídě Standard zaplatili něco málo přes 500 Kč. Na cestu zpět nejvýhodněji vycházely jízdenky od rakouských ÖBB. Děti do 15 let jsou u jejich akčních jízdenek Sparschiene zdarma a to i v 1. třídě. Týden před odjezdem nám jejich eshop nabízel cenu 7€ za dospělého a 2€ příplatek za 1. třídu! Za 4 osoby v 1. třídě jsme tedy zaplatili jen 18€. Akční nabídka se týkala vlaku s odj. 18:10 z Wien Hbf., přestupem v Břeclavi a příjezdem 19:36 do Brna. Jak jsem zjistil, stejně výhodná nabídka je i při cestě z Brna do Vídně odj. 8:36 a přestup v Břeclavi.

RegioJet kupé Standard, autor: LK

Poslední červencovou neděli měly být tropické teploty. Už ráno po sedmé bylo velmi teplo. Na starém brněnském hlavním nádraží jsme nastoupili do žlutého vlaku RegioJet. Byl poloprázdný. Měli jsme velmi prostorné kupé pro 6 osob s koženými sedadly ve třídě Standard (2. nejnižší třída ze 4). Syn unavený z ranního vstávání si 2 protilehlé sedačky vysunul tak, že je úplně spojil a vytvořil z nich postel. Vagóny RegioJetu s kupé jsou vlastně staré rekonstruované rakouské vozy ÖBB 1. třídy přemalované na žluto. I když jsou většinou více než 20 let staré, jsou pohodlnější než jejich nové vozy Astra se zabudovanými monitory v sedačce (ty totiž mají na šířku vozu 4 sedadla oproti 3). Během cesty jsme se občerstvovali dortíky za dumpingových 10 Kč. Dortíky se nám hodily hlavně při půlhodinovém stání vlaku v Břeclavi. Prý se pokazila nová lokomotiva Traxx. Do Vídně jsme dorazili až před desátou místo plánovaných 9:23.

zámek Belveder ve Vídni
zámek Belveder, autor: LK

Z nového moderního hlavního nádraží jsme do centra vyrazili pěšky. Kousek od nádraží začínají parky Belvederu. Přes park s alpskými lučními květinami to byla příjemná dopolední procházka. Z parku jsme se dostali až na Schwarzenbergplatz a pak na Karlsplatz, kde nás zaujal evangelický kostel s dvěma sloupy babylónských tvarů. Nedaleko odtud je vídeňská opera a hotel Sacher. Náš cíl v samém středu Vídně byl v gotické katedrále

katedrála Sv. Štěpána Vídeň
katedrála Sv. Štěpána, autor: LK

svatého Štěpána (Stephansdom). Od katedrály jsme se vydali k radnici (Rathaus) přes císařskou rezidenci habsburských panovníků Hofburg. Tam už nás bolely nohy, tak jsme se rozhodli využít městské hromadné dopravy. Přes nainstalovanou aplikaci Wiener Linien (vídeňský dopravní podnik) jsme v mobilu koupili 1 Tag WIEN ticket za 5,8€. Ten se dá koupit jen online v mobilu a platí pro neomezené cestování v den platnosti (je levnější než 24 Stunden Wien). Děti do 15 let v neděli a v době vídeňských školních prázdnin cestují MHD zdarma. U Radnice jsme si našli díru do U-bahnu, sedli na linku U2 a uháněli po kolejích do Schönbrunnu. Dav turistů nás vynesl z povrchové stanice U-bahn až k zámku. Na ten nám nezbýval čas, tak jsme si prošli zámecký park a vyšplhali na kopec ke Gloriette. Čekali jsme pěkný výhled na město, ale ten tam nebyl. Ještě nám zbývaly skoro 2 hodiny do odjezdu vlaku. Řekli jsme si, že se pojedeme podívat na Dunaj! U-bahnem jsme dojeli do stanice Donauinsel, která je přímo na mostě přes Dunaj. Z mostu jsme pozorovali plážové povaleče, lodě i mrakodrapové UNO city Spojených národů. Trasa U-bahnu linky U1 zpět na Hauptbahnhof vede přes Praterstern. Neodolal jsem škemrání dětí i ženy a na 15 min. jsme šli přičichnout atmosféry zábavního parku Prater. Na vídeňský hlavák jsme dorazili akorát 20 min. před odjezdem vlaku. Dojem z Vídně byl parádní, domorodci příjemní a turistů pocitově méně než v Praze. Ideální dopravní prostředek pro příště by bylo kolo. Všude jsou cyklostezky a stojany s koly k zapůjčení.

PKP intercity z Vídně
polský vlak z Vídně do Břeclavi, autor: LK

Nové vídeňské hlavní nádraží je rozlehlé, ze stanice U-bahnu až nástupiště to zabralo skoro 10 min. Na nástupišti nás zmátl rakouský Railjet mířící na letiště. Na stejné koleji, ale úplně na druhé straně stál náš polský vlak EC 100 Moravia do Ostravy a Katowic. My s ním měli jet jen do Břeclavi. Těšili jsme se na svezeníčko v 1. třídě! Kupé bylo prostorné, vše čisté, ale bylo vidět, že vagón už je starší. Chyběly elektrické zásuvky, ale hlavně nefungovala klimatizace. Venku bylo cca 35 stupňů a ve vlaku tak 45! Nikde žádný průvodčí, naštěstí se daly otevřít v oknech malé škvírky. Po půl hodině jsme to vzdali a přesunuli se do menší, ale modernější 2. třídy, kde byl příjemný chládek. Celou cestu až do Břeclavi jsme nepotkali průvodčího. Těšil jsem se, jak mu ukážu QR kódy našich jízdenek v mobilu. Aplikace ÖBB je ale jinak vymazlená. Během cesty mi ukazovala nejen aktuální zpoždění i příjezd do Břeclavi, ale také zpoždění navazujícího EC vlaku z Budapešti do Brna, na který jsme v Břeclavi měli mít na přestup jen 3 minuty. Zůstali jsme klidní, protože ten měl sekeru 10 minut. V Břeclavi obě ECčka stojí na stejném nástupišti a vzájemně na sebe čekají, aby mohli cestující přestoupit. Cesta z Břeclavi jedničkou ve voze Českých drah už bylo jiné kafe. Velkoprostorový vůz s klimatizací, pohodlné červené sedačky, od průvodčího jsme dostali zdarma vodu a noviny. Do Brna jsme dorazili spokojeni a se spoustou zážitků v 19:45.

Pro pobavení na závěr. Psal jsem na rakouské dráhy ÖBB, že jsme nemohli využít vůz 1. třídy a jízdenky jsme kupovali u nich. Napsali mi, že mi nijak nemohou pomoci a dodali toto: The fact that you have bought your tickets from OEBB has nothing to do with the quality of the carriages. In this case, OEBB is just the dealer, not the provider. Poučení pro příště, buď jet když nebude pařák, žlutým RegioJetem nebo českým ČD railjetem, příp. rakouským ÖBB. Jak ale běžný cestující při nákupu jízdenky pozná jakým vagónem pojede? Jen si zapamatuje „koupil jsem to od státních ČD/ ÖBB nebo od soukromého RegioJet“ a očekává stejný standard.

Lubomír Kaplan
2.8.2018

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *