TGV, tato tři písmena francouzsky vyslovována té-žé-vé, zná jistě každý, je to legenda mezi moderními vysokorychlostními vlaky, která také často „vystupuje“ ve filmu. Zkratka TGV je složena z francouzských slov train à grande vitesse (vysokorychlostní vlak). Historie rychlovlaku TGV se začalapsát v roce 1972, kdy byl vyvinut prototyp vlaku s označením TGV001 a který byl poháněn plynovou turbínou. Tento vlak hned v prvním roce uvedení do provozu vytvořil rychlostní rekord 318 km/h. Vzhledem k ropné krizi se už další vlaky TGV
vyvíjely pro elektrický pohon. Typická TGV souprava je složena ze 2 hnacích jednotek (na koncích) a osmi vložených vozů a měří 200 metrů (mimo typ TGV Atlantique). Vložené vozy využívají podvozky, které jsou společné pro sousední vozy (s výjimkou spřažení s čelními vozy). Výhodou je snížení počtu náprav, zvýšení prostornosti uvnitř vozů a lepší aerodynamika celého vlaku. Jeden TGV rychlovlak je většinou sestaven ze dvou spojených souprav. Vlaky na bázi TGV jezdí kromě Francie také ve Španělsku, Belgii, Velké Británii, Nizozemí a Jižní Koreji.
Významné typy TGV
-
TGV- Paris-Sud-Est (TGV-PSE) v provozu od roku 1981, vyrobeno cca 110 souprav, kapacita 350 míst, max. rychlost nejprve 260 km/h, po renovaci 300 km/h (1994),
- TGV La Poste – žlutý nákladní poštovní rychlovlak, konstrukčně vychází z TGV-PSE, v provozu od roku 1984, vyrobeno 7 souprav, kapacita cca 60 tun zásilek, max. rychlost 270 km/h,
- TGV Atlantique (TGV-A) v provozu od roku 1989, vyrobeno 105 souprav, 10 vložených vozů, délka soupravy 237 m, kapacita 459 míst (po renovaci), max. rychlost 300 km/h,
-
TGV Réseau (TGV-R) v provozu od roku 1993, vyrobeno 60 souprav, kapacita 377 míst (361 po renovaci), max. rychlost 320 km/h,
- TGV Duplex – dvojposchoďový rychlovlak, v provozu od roku 1995, vyrobeno cca 90 souprav, kapacita 545 míst, max. rychlost 320 km/h,
- TGV POS (Paris – Ostfrankreich – Südwestdeutschland) v provozu od roku 2007, vyrobeno cca 20 souprav, kapacita 360 míst, max. rychlost 320 km/h.
francouzské vysokorychlostní tratě LGV (pro TGV)
Vlakové rychlostní rekordy
TGV je držitelem mnoha železničních rychlostních rekordů:
- 26. února 1981 – 380 km/h TGV PSE č. 16 na trati Paříž – Lyon,
- 5. prosince 1989 – 482,4 km/h „TGV-Atlantique“ č. 325,
- 18. května 1990 – 515,3 km/h „TGV-Atlantique“ č. 325 na trati Paříž – Tours poblíž Vendôme,
- 26. května 2001 – TGV č. 531 urazil vzdálenost 1 067,2 km z Calais do Marseille za 3 hodiny a 29 minut (1 000 km – 3 hodiny a 9 minut),
- 3. dubna 2007 – 574,8 km/h (světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla) TGV POS č. 4402 na trati Paříž – Baudrecourt u vesničky Passavant-en-Argonne.
Cena soupravy TGV
Rychlovlaky TGV vyrábí francouzský koncern Alstom, hodnota jedné klasické soupravy se odhaduje na necelých 15 milionů euro (375 mil. Kč), dvouposchoďového Duplexu 25 milionů a Eurostar 32 milionů euro. Téměř 600 vyrobených souprav „rychlovlaku pro každého“ udělaly z vlaků TGV francouzský národní symbol a pýchu francouzského strojírenství. Vlaky TGV provozuje společnost SNCF Voyages, odnož francouzského státního dopravce SNCF pro dálkovou dopravu.
Rychlovlak AGV – vylepšený TGV
Následovníkem rychlovlaků TGV jsou vysokorychlostní vlaky AGV (Automotrice à Grande Vitesse, vysokorychlostní vlak s poháněnými vozy). Jak je patrno již z názvu, pohon je rozložen do motorů umístěných pod podlahou vozů pro cestující. Výhodou je vyšší výkon a větší kapacita celé soupravy. AGV může být sestaven ze 7, 8, 11 nebo 14 vozů s celkovou kapacitou 250 až 650 cestujících. Maximální komerční rychlost pro AGV dosahuje 360 km/h. Vlaky vyrábí také francouzský Alstom. První komerční využití vysokorychlostního vlaku AGV je od roku 2012 v Itálii společností Nuovo Transporto Viaggiatori, která vlastní 25 souprav. AGV se již 2x objevily v ČR a to na zkušebním okruhu ve Velimi (v roce 2008 a 2009).
Zážitek z jízdy rychlovlakem TGV
Již když uvidíte tohoto krasavce na nástupišti, okamžitě přitáhne vaší pozornost. Budí respekt a jeho aerodynamický tvar lahodí oku. Při rozjíždění i zastavování je velice tichý, až diskrétní. Vnitřní prostor vlaku TGV je hermeticky uzavřen, dovnitř neproniká téměř žádný hluk ani v nejvyšších rychlostech. Ve vysoké rychlosti nevidíte kolem trati žádné sloupy, detaily blízko trati jsou rozmazané. Při cestě kolem dálnice „předjíždíte“ automobily jako byste na silnici míjeli autem cyklistu. A pokud dálnici přejíždíte přes krátký most, pocítíte lehké „vmáčknutí“ do sedadla. Při míjení s protijedoucím vlakem TGV s vašim vagónem lehce dvakrát zhoupne tlaková vlna (pokud je protijedoucí vlak složen ze 2 souprav). Svezte se rychlovlaky v sekci video.
4 komentáře u „Rychlovlaky TGV“
Komentáře nejsou povoleny.