Rychlovlaky šinkanzen

šinkanzen 0
první šinkanzeny Serie 0,
(Wikimedia, CC BY-SA 3.0, autor: ナダテ)

Vlakový pojem šinkanzen, anglicky shinkansen, japonsky
新幹線, se poprvé objevil v šedesátých letech v souvislosti s budováním vysokorychlostních tratí v Japonsku. Toto označení patřilo vysokorychlostním tratím a v překladu znamená nová hlavní linka.

Pro vlaky využívající nově budované japonské rychlodráhy se začalo využívat také označení šinkansen i když oficiálně jsou nazývány hikari. Vysokorychlostní soupravy šinkanzen mohou mít až 16 vagónů, přičemž jeden měří 25 metrů a nejdelší soupravy jsou tak 400 m dlouhé.

šinkanseny
šinkanzeny řady: 200, E2, E4, E1
(Wikimedia, CC BY-SA 3.0, autor: DAMASA, 2007)

Na nejvytíženější trati v Japonsku, na rychlodráze Tókaidó, jezdí ve špičce mezi městy Tokio a Osaka až 13 vlakových spojů šinkanzen za hodinu a interval tak místy dosahuje i 3 minuty. Na této trati dlouhé 515 km bylo v roce 2008 přepraveno 151 miliónu cestujících a je tak nejvytíženější vysokorychlostní železnicí na světě.

Šinkanzen tratě Tókaidó a Sanjó

šinkanzen 500
šinkanzen Série 500 s „dlouhým nosem“
(Wikimedia, CC BY-SA 3.0, autor: Toshinori baba, 2008)

Prvním rychlovlakem šinkanzen byla Série 0 vyrobena pro první rychlotrať Tókaidó-šinkanzen mezi Tokiem a Osakou. Vlaky šinkanzen Série 0 byly v provozu od roku 1964 do 2008 a byly schopny dosáhnout max. rychlosti 220 km/h. Mezi nejkrásnější rychlovlaky šinkasen se řadí Série 500, která je v provozu od roku 1997 a je typický svým dlouhým „nosem“. Poslední typem uvedeným pro tratě Tókaidó a Sanjó byl v roce 2007 šinkansen Série N700, který je schopen dosáhnout rychlosti 300 km/h.

Šinkansen tratě Tóhoku, Džóecu a Nagano

Shinkansen E5
rychlovlak Shinkansen E5
(Wikimedia, CC BY-SA 3.0, autor: DAJF, 2009)

Od roku 1982 je v provozu první šinkansen pro tratě Tóhoku a Džóecu Série 200, který je schopen dosáhnout rychlosti 240 km /h a je složen z 10 vozů. Posledním modelem na trati Tóhoku je od roku 2011 Série E5 s maximální rychlostí 300 km/h.

Japonské rychlovlaky:

2 komentáře u „Rychlovlaky šinkanzen“

Komentáře nejsou povoleny.