Vlak Vindobona se vrací. V Česku ale nezastaví.

Vindobona Delfín
Vindobona Delfín VT 18.16 (Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Rolf-Dresden)

Vlak Vindobona, to byl v komunistickém Československu pojem. Představoval závan moderní železniční techniky v socialisticky řízených státních drahách. Jak napovídá latinský název, jezdil do Vídně. Od roku 1957 z Berlína přes Drážďany, Prahu, Tábor a Gmünd do stanice Wien Franz-Josef-Bahnhof. Vlak využívali hlavně obyvatelé západního Berlína a Skandinávci.

Až do konce 70. let minulého století byly na Vindobonu nasazovány dieselové motorové jednotky.  Nejprve se v provozu vlakových souprav střídaly východoněmecké Deutsche Reichsbahn (DR), Československé státní dráhy (ČSD) a rakouské Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), a to vždy ve dvouročním intervalu. V roce 1966 východoněmecké DR nasadily designově jedinečnou  motorovou jednotku VT 18.16 přezdívanou Delfín. Ta s přestávkou mezi lety 1969 až 1972 vydržela v provozu do roku 1979.

vlak Vindobona
Vindobona EC 173 Hamburg – Wien (Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: csŠJů, 2009)

Od roku 1980 jezdila Vindobona jako klasický vlak tažený elektrickou lokomotivou. Nejprve přes Tábor s jízdní dobou přes 12 hodin. Později přes Havlíčkův Brod a Brno a nakonec po I. tranzitním železničním koridoru přes Českou Třebovou a Brno. Od roku 1993 byl vlak zařazen do sítě EuroCIty pod označením EC 172/ 173. Cestovní doba z Berlína do Vídně byla přes 9 hodin. V roce 2001 byla trasa prodloužena do Hamburku. Na svém vrcholu byla trasa Vindobony prodloužena až do jihorakouského Villachu. Od roku 2009 tak urazila z Hamburku přes Berlín, Prahu, Brno, Vídeň až do Villachu celkem 1469 km. Konec legendárního vlaku, který přežil změnu režimu, nastal až s nasazením vlakových jednotek railjet na trasu Praha – Brno – Wien. K její likvidaci také přispěl rozvoj letecké dopravy a pomalé koleje přes ČR. Od prosince 2014 Vindobona přestala existovat.

EC Vindobona

Stal se však zázrak a Vindobona bude od 10. prosince 2017 zase jezdit! Rakouské dráhy ÖBB se rozhodly tímto názvem pojmenovat spoje ICE 90/91, které však jezdí už dnes. Vindobona pojede z Vídně až do Hamburku. Ale v Česku už ji neuvidíme. 🙁 ČR se vyhne oklikou přes Pasov a Norimberk. Z Vídně vyrazí 13:15 a do Hamburgu přijede po 8,5 h. Zpět z Hamburku bude jezdit každý den v 8:03. Pokud by jela Vindobona přes Prahu, tak by ji cesta zabrala cca 11h. Na Vindobonu budou nasazeny naklápěcí rychlovlaky ICE-T.

vlak ICE 90 Wien-Hamburg na hlavním nádraží ve Vídni

Autor: Lubomír Kaplan, 1.11.2017

6 komentářů u „Vlak Vindobona se vrací. V Česku ale nezastaví.“

  1. Na objíždění Prahy narazíte i při teoretickém průzkumu např. cesty Bratislava hl. st. – Cheb Skalka. Po nasazení Pendolina mezi Prahou a Plzní (ale jde o zrušení zastávek, nejde o technickou kvalitu) se objeví krom cest přes Wien, Passau, Nürnberg i spojení přes Prahu. Před třemi léty žádné spojení webové stránky ŽSR (ani ČD) kromě Rakouska a Německa nenabízely a při zádání směrové stanice Brno uvedly že
    ,,uvažované spojenie neexistuje“. První varování, že nás budou okolní železnice objíždět,jsem nalezl v Hospodářských
    novinách před 30 lety.

  2. Jako „mladý“ strojvedoucí LD Praha-Libeň jsem měl to štěstí,že jsem jako „leťák“ jezdil na Delfínech pilotáže z Děčína do Gmündu a druhý den zpět. Byl to zážitek a dojem,který v každém zůstává stále.I když byly kolem další dieselové řady a výkony a jména,jako Krakonoš,Kutnohorský expres,Modřanka a Berouny-hrbatá atd.,atd. Ale nyní již jen vzpomínky.

  3. Ano, u nás se tyto legendární názvy vlaků zavádějí, ČD manažeři je ruší… Ukáže se časem, ale podle mě zas nějaký „manažer“ se chce ukázat, vymyslet převrat, aby obhájil své zbytečné místo…

  4. To je presne to o cem jsem se zminil minule,kdyz se uvadela do provozu nova VTR v Nemecku.A je to tady vse se mam zacina pomalu vyhybat.Widobona byla pojem chodil jsem se na ni divat jako kluk mezi Hostivari a Vrsovice,jeste,kdyz jezdila motorova jednotka Delfin.Ted jsem zvedav jake dalsi spojeni se mam vyhne diky pomale vlastne jeste zadne vystavbe VTR v Cesku.Za nejaky cas se mam zacne vyhybat i spojeni z Nemecka do Madarska asi to bude rychlejsi pres Rakousko,kdyz Windobona usetri nyni tri hodiny a Viden Budapest zase neni tak daleko, ovsem nevim jestli se dela nejaka vystavba VTR mezi Vidni a Budapesti,ale az se postavi tak tady budem jako v rezervaci.Jedine spojeni ,ktere pujde pres nas je asi Viden Warsava

    1. O nějaké čistokrevné VRT v Maďarsku dříve než u nás celkem pochybuji, stejně jako by se vzdali Prahy, to už dávám větší pravděpodobnost objetí Blavy přes Vídeň..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *