
Wikimedia, licence CC BY-SA 3.0, autor: Classical geographer, 2013
Francie je evropským průkopníkem vysokorychlostních tratí i vlaků. Již od 70. let minulého století buduje první vysokorychlostní tratě pod názvem LGV (ligne à grande vitesse), které mají standardní rozchod. První a legendární trať LGV Sud-Est spojuje Paříž a Lyon a je v provozu od roku 1981 (celá trať otevřena 1983). Dnes má tento úsek délku 538 km a maximální rychlost 270 km/h. Celková délka LGV tratí dosahuje cca 2 000 km (2011) a vlaky v některých úsecích mohou dosahovat rychlosti až 320 km/h. LGV tratě spojují zejména Paříž s velkými francouzskými městy příp. s Londýnem, Beneluxem, Švýcarskem a Španělskem. Teprve nedávno byla propojena síť LGV s německými VRT.

Na francouzských LGV tratích jezdí převážně vlaky TGV, které provozuje francouzský národní dopravce SNCF a vyrábí jej pro něj výhradně společnost Alstom. Oproti Německu není na těchto tratích smíšený provoz (i jiné vlaky než vysokorychlostní). TGV linky od samého počátku velmi zdařile konkurují nejen automobilové, ale i vnitrostátní letecké dopravě. Nadnárodní železniční dopravce Eurostar se svými soupravami TGV 4. generace úplně zlikvidoval leteckou konkurenci mezi Bruselem a Paříží a na lince Londýn – Paříž přepraví téměř 80% cestujících. LGV tratě a linky TGV také prodloužily denní pendlování zaměstnanců do práce až na 100 km.
Linka TGV Atlantique přepraví 40 000 cestujících každý den, což představuje úsporu cca 20 000 automobilových cest. Tato linka vede z Paříže do západní Francie, Bretaně a také na jihozápad k Bordeaux. Z Paříže zabere cesta k zámkům na Lóře jen 1 hodinu a 3 hodiny trvá do známého vinařského regionu okolo Bordeaux. LGV Atlantique byla vybudována v letech 1985-90 a z Paříže do Le Mans, resp. Tours měří 282 km. Vlaky TGV Est využívají tratě LGV EST jejíž první úsek Vaires-sur-Mare – Baudrecourt byl otevřen roku 2007 s délkou 300 km. Nyní je ve výstavbě druhý úsek Baudrecourt – Strasbourg (106 km) s předpokládaným zprovozněním v roce 2016. Celá LGV Est bude mít 406 km, max. rychlost 320 km/h a vlak z Paříže do Štrasburgu dorazí za necelé 2h místo dřívějších 4 h. Na východ a jihovýchod se dostaneme s linkou Est z Paříže také do švýcarského Bazileje 3h a do Curychu za 4:30h.Linka TGV Nord umožňuje dopravit se z Paříže za 1h do Lille, 2:35 h do Londýna a 1:25 h do Bruselu. Celkem přepraví vlaky TGV každoročně přes 100 miliónů cestujících.
příklady linek TGV (2012)
úsek |
doba jízdy |
vlaků |
cena od |
Paris – Rennes | 2h03 | 20 | 20€** |
Paris – Bordeaux | 3h15 | 21 | 20€** |
Paris – Nice | 5h38 | 6 | 25€** |
Paris – Lyon | 1h57 | 22 | 25€** |
příklady linek TGV LYRIA (2012)
úsek |
doba jízdy |
vlaků |
cena od |
Geneva – Paris | 3h05 | 9 | 25 € ** |
Zurich – Paris | 4h32 | 4 | 36 € *** |
Lausanne – Paris | 3h41 | 5 | 26 € *** |
Basel – Paris | 3h32 | 5 | 20 € ** |
Bern – Paris | 4h32 | 1 | 26 € *** |
Zkracování jízdní doby díky vysokorychlostním tratím
Při volbě dopravního prostředku nás většinou zajímá cestovní čas, cena a frekvence spojů nebo nezávislost. Jak lze zkracovat cestovní dobu na železnici je zřejmé z následujících údajů při zavádění vysokorychlostních tratí.
Jízdní doby úseků před a po modernizaci
2005 | 2012 | |
Dijon – Strasbourg | 3h35 | 1h35 |
Dijon – Francfort | 6h30 | 3h30 |
Besançon – Marseille | 4h15 | 3h35 |
Belfort – Montbéliard – Paris | 3h50 | 2h25 |
Mulhouse – Barcelone | 12h20 | 6h25 |
Mulhouse – Lyon | 3h45 | 2h25 |
Jízdní doby úseků před a po modernizaci
2005 | 2016 | |
Paris – Poitiers | 1h25 | 1h15 |
Paris – Angoulême | 2h10 | 1h45 |
Paris – Bordeaux | 3h00 | 2h05 |
Paris – La Rochelle | 2h50 | 2h25 |
Poitiers – Bordeaux | 1h40 | 1h05 |
1 komentář u „vysokorychlostní tratě – Francie“
Komentáře nejsou povoleny.