Rychlovlaky TGV, šinkansen nebo německé ICE znamenaly revoluci železniční dopravy koncem 20. století. Tyto konvenční rychlovlaky používají železniční kola s okolky a železniční koleje tak jak je známe i z normálních vlaků. „Levitující“ rychlovlaky typu Maglev klasické kolejnice a železniční kola nepotřebují, vznášejí se totiž nad železniční trati. Dnes je výstavba tratí pro vlaky maglev velmi drahá, ale v budoucnu by tento typ vlaků mohl opět změnit styl železniční dopravy.
Princip maglév
Železniční trať pro rychlovlaky maglev je tvořena ze supravodivých magnetů. Stejně tak jsou magnety součástí vlakové jednotky maglev. Vzájemným působením obou magnetů je vlak nadzvednut 5-10 cm nad trať a zároveň je lineárními elektromotory „posouván“ vpřed. Jev nadzvednutí tělesa pomocí odpudivých elektromagnetů se nazývá magnetická levitace. Ze spojení části slov magnetická levitace vznikl i název maglev. Vlaky typu maglév jsou teoreticky schopné dosáhnout neomezené rychlosti, jejich rychlost však omezuje odpor vzduchu. Vlak maglév dosáhl 21.4.2015 v Japonsku rychlostního železničního rekordu 603 km/h.
Provozování vlaků maglév
Od roku 2002 je v Číně v provozu jediná komerční vysokorychlostní trať typu maglev na světě. 30 km dlouhá trať vede z letiště Pudong do centra Šanghaje a vlak ji ujede za 8 minut průměrnou cestovní rychlostí přes 220 km/h. Maximální rychlost, kterou souprava na trati dosáhne, je 430 km/h. Více info o máglev Šanghaj.
Pokusy s vlaky maglev probíhají již od 70. let v Německu pod názvem Transrapid a to na zkušební trati v Dolním Sasku. V roce 2007 byla plánována výstavba komerční trati mezi Mnichovem a letištěm. Z důvodu vysokých investičních nákladů byly plány na výstavbu trati zrušeny.
Stejně jako Německo i Japonsko provádí od 70. let pokusy s tímto typem vlaku. Od roku 1996 je v provozu zkušební trať v prefektuře Jamanaši, jejíž velká část je v tunelech. Na trati jezdí japonský vlak JR-Maglev.
Budoucnost rychlovlaků maglev
Budování rychlodrah typu maglev je finančně velmi náročné, protože z bezpečnostních důvodů by většina trati měly vést na mostech nebo v tunelech. V plánech na provozování vlaků maglev je nejdále asi Japonsko. Tak jako byla tato země průkopníkem vysokorychlostních vlaků se systémem kolo-kolejnice, tak se zřejmě stane průkopníkem u rychlovlaků na principu magnetické levitace. Japonsko se rozhodlo vybudovat delší komerční trať typu Maglev z Tokia přes Nagoyi do Ósaky s celkovou délkou 514 km. Stavba byla oficiálně zahájena v roce 2014 a první úsek do Nagoyi je v plánu do roku 2027 a druhý do Ósaky do roku 2045. Náklady jsou dnes odhadovány na cca 113 mld. USD.
1 komentář u „maglev rychlovlaky“
Komentáře nejsou povoleny.