S InterRailem vlakem po Skandinávii

Přemýšlíte jak využít vlakovou jízdenku InterRail, kde jet a co vidět? Pokud vás láká Skandinávie, zkuste se do ní vydat po železnici s InterRailem. Tento článek vám přináší tipy na cestu, kdy se vlakem dostanete až za severní polární kruh, z okna budete obdivovat norské fjordy a poznáte skandinávská hlavní města Kodaň, Stockholm a Oslo. A navíc za cenu, které nemůže konkurovat žádná cestovní kancelář ani výlet vlastním autem. A můžete si být jisti, že cestou potkáte spoustu podobných a zajímavých železničních cestovatelů z celého světa.

Délka výletu: 10 dní, např. pátek – neděle

Najedete: cca 7 800 km

Náklady na jízdenky/ osoba (2.tř.) – ceny 2014:
InterRail Global Pass 10 denní (platná 22 dnů) 269 € do 25 let, 399 € od 26 let,
autobus Narvik – Fauske 280 NOK = 950 Kč, povinné lehátko Praha (Berlín) – Kodaň a zpět min. 2*20 €, povinné rezervace Švédsko 10€ dohromady

celkem jízdné povinné:
do 25 let: 7 400 Kč (Interrail) + 2 300 Kč (lehátka + příplatky) = 9 700 Kč
od 26 let: 11 000 Kč (Interrail) + 2 300 Kč (lehátka + příplatky) = 13 300 Kč

volitelný výlet: železnice Myrdal – Flåm 400 NOK = 1350 Kč

Náklady na ubytování/ osoba:
cca 4400 Kč:
1 noc Stockholm cca 400 SEK (1200 Kč), 2 noci Narvik za cca 700 NOK (2400 Kč), 1 noc Bergen 30€ (800 Kč)

Kdy cestovat:
vzorový jízdní řád je z léta 2013, ideální období je od půlky června do půlky srpna

Jízdní řády před cestou ověřte u ČD, DB (Německo), SJ (Švédsko), NSB (Norsko)

 

První den – Berlín, lehátkový vůz do Kodaně

Braniborská brána
Braniborská brána, Berlín
(Wikimedia, Thomas Wolf)

Odjezd z Prahy ráno do Berlína, na prohlídku Berlína volno 12h. V Berlíně stojí za vidění Braniborská brána, zbytky Berlínské zdi, případně Check-point Charlie, všechno připomínky toho, že tomu není dávno, co bylo město rozděleno na západní a východní část. Nedaleko od Braniborské brány stojí Říšský sněm Reichstag (parlament) nebo známá ulice „Unter den Linden“. Jděte se také podívat na Alexander Platz, odpočinout si můžete v parku Tiergarten. Zajímavá je budova nového hlavního nádraží.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Praha hl.n. 6:29 Berlin Hbf 11:14 EC 178 denně nepovinná
interrail Berlin Hauptbahnhof
Berlin Hauptbahnhof
(Wikimedia, autor: Angr)

Po prohlídce Berlína noční přejezd lehátkovým vozem vlaku EuroNight Phoenix do Kodaně. Alternativně odjezd z Prahy až večer přímým lehátkovým vozem již z Prahy až do Kodaně bez prohlídky Berlína. Cena lehátka závisí na tom, zda je v 4 nebo 6místném kupé. Pokud jedete 3 a chcete mít soukromí, lze si objednat lůžko v 3místném kupé za 45€.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí příplatek
Praha hl.n. 18:29 Berlin Ostbahnhof 23:37 Koebenhavn H 10:23 EN 40456 Phoenix 28.6.-16.8. po-pá, ne Lehátko 20€ – 30€

Druhý denKodaň a přejezd do Stockholmu

interrail Kodaň
Kodaň, kanál Nyhavn
(Wikimedia, GuoJunjun)

Kodaň leží na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na mnohem menším ostrově Amager. Nádraží se nachází na ostrově Sjælland hned naproti Tivoli, nejstaršímu zábavnímu parku v Evropě, v kterém najdete mimo jiné 400 000 květin. Pokud přejdete přes most na druhý ostrov, dostanete se do čtvrtě Christianie, kde v 70. letech obsadili squatteři a hippies opuštěná kasárna. Tato čtvrť si dlouho žila vlastním ilegálním životem a od konce 80. let se po dohodě s vládou tento život zlegalizoval. V Christiánii dnes žije 1000 lidí, kteří kromě daně z nemovitostí nemusí platit žádné jiné daně. Nesmíte zapomenout navštívit symbol Kodaně: bronzovou sochu malé mořské víly, pohádkové postavy z příběhu Hanse Christiana Andersena. Stojí v malé mořské zátoce poblíž Churchillova parku, v blízkosti sochy je historická přístavní pevnost Kastellet ze 17. století. V královském zámku Amalienborg (v rokokovém slohu) sídlí dánská královna Markéta II. a v pravé poledne se na nádvoří střídají stráže Královské gardy. Projděte se okolo kanálu Nyhavn, čili v Novém přístavu, kde jezdí vyhlídkové lodě.

Zvolte si, zda vám bude pro návštěvu Kodaně stačit šest hodin nebo jedenáct. V případě kratší prohlídky přesun odpoledním rychlovlakem X2 z Kodaně do Stockholmu. Rychlovlak švédských železnic (obchodní označení SJ 2000) s naklápěcí konstrukcí uhání na 650 km dlouhé železniční trati rychlosti až 200 km/h.  Ve švédském hlavním městě můžete přespat v některém z hostelů za cca 350 – 450 SEK.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Koebenhavn H 16:29 Stockholm Central 21:40 X2 546 SJ 2000 denně Povinná 7€
most Øresund
most Øresund do Malmö
(Wikimedia, nikos roussos)

Alternativně večer přejezd osobním vlakem z Kodaně přes most Øresund do švédského Malmö a odtud přesun nočním vlakem do Stockholmu.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Koebenhavn H 21:12 Malmö Central 21:46 OTU 1102 denně od 28.6. není možná
Malmö Central 22:37 Stockholm Central 6:17 NZ 2 Po-Pá, Ne Povinná 3€

Třetí den – Stockholm a noční přesun za severní polární kruh

Stockholm královský palác
Stockholm, královský palác
(Wikimedia, Brorsson)

Stockholm se rozkládá na 14 ostrovech mezi jezerem Mälaren a Baltským mořem. Z nádraží Central to není daleko do starobylého centra ve čtvrti Gamla Stan (v překladu staré město). Za vidění stojí Skogskyrkogården, čili dřevěný hřbitov zapsaný v UNESCO. Ten byl navrhnut tak, že odráží všechny stavební styly od románského po funkcionalistický. Druhou památkou pod ochranou UNESCO je palác Drottningholm, v překladu Královnin ostrov. Je to sídlo švédské královské rodiny s více než 600 pokoji.

Stockholm panorama - pohled z radnice, (Wikimedia, autor: Johannes Akkach)
Stockholm panorama – pohled z radnice, (Wikimedia, autor: Johannes Akkach)

Večer odjezd za severní polární kruh směrem do norského Narviku. Připravte se na dlouhou cestu švédskými pláněmi. Na cestě dlouhé téměř 1500 km strávíte v nočním vlaku NZ 94 na trase Stockholm – Uppsala – Sundsvall – Boden – Kiruna – Abisko – Narvik přes 19h.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Stockholm Central 17:58 Narvik 13:24 NZ 10094 Nejede 16.,22.VII. Povinná 3€

Čtvrtý den – norský Narvik a půlnoční slunce

Narvik vlakem
Narvik
(Wikimedia, Stunu)

Ráno se probudíte v nedotčené přírodě švédského Laponska. Ve městě Boden vlak najede na „Dráhu železné rudy“ (švédsky Malmbanan), která měří 398 km a vede na norské hranice do města Riksgränsen. Na této dráze za městem Murjek (cca v 7:30) vlak překračuje severní polární kruh. U města Abisko (11:30) vlak projíždí jedním z nejstarších evropských národních parků. Z švédsko-norských hranic (stanice Riksgränsen) pokračuje 43 km dlouhá železnice jménem Ofotbanen do norského přístavu Narvik. Malmbanan a Ofotbanen slouží k transportu železné rudy těžené v okolí švédského města Kiruna do nezamrzajícího přístavu Narvik.

Narvik rozcestník
Narvik, rozcestník
(Wikimedia, Markus Bernet)

Ubytování v norském Narviku je možné v Bed & Breakfast Norumgården za 700 NOK se snídaní pro 2 osoby/noc. Narvik bude nejsevernějším bodem vaší cesty, 220 km severně od polárního kruhu. Město je malé (cca 20 000 obyvatel) a je zde druhý největší norský přístav sloužící pro nakládání železné rudy. Jelikož jste se ocitli v krajině půlnočního slunce nezbytnou atrakcí je pozorování nikdy nezapadajícího slunce (v létě), které se kolem půlnoci přiblíží k horizontu a lehce nad ním propluje, než se opět začne zvedat.

Pátý den – Narvik a Lofoty

Lofoty
ostrovy Lofoty
(Wikimedia, Petr Šmerkl)

Tento den je možné věnovat odpočinku a prohlídce Narviku. Ve městě můžete navštívit polární zoo nebo muzeum druhé světové války. Na tržním náměstí je radnice a u ní rozcestník se vzdáleností k severnímu pólu a na různá místa v Evropě. Pokud lanovkou vyjedete na Narvikfjellet, vyhlídku nad městem, nabídne se vám nádherný výhled na Ofotfjord a ostrovy Lofoty. Nezapomeňte si zarezervovat autobus společnosti Nordland na další den pro přesun na jih do Fauske.

Šestý den – přes fjordy na jih

Ráno odjezd z Narviku autobusem na jih 245 km dlouhou panoramatickou cestou přes mnoho fjordů na nádraží do Fauske.

Odjezd Příjezd BUS jezdí cena
Narvik Rutebilstasjonen 7:00 Fauske stasjon 11:55 22-720 denně 280 NOK

Info o autobusovém spojení a aktuální cenně: www.177nordland.no Vyhledat spojení v levém horním vyhledávači v norštině, poté u detailu spojení je možné přepnout do angličtiny.

noční vlak Norsko
noční vlak v Trondheimu,
(Wikimedia, Alasdair McLellan)

Ve Fauske přestup na vlak do Trondheimu, který využívá tzv. Severní dráhu (Nordlandsbanen – video), která je nejdelší norskou tratí (729 km) a u městečka Lønsdal na ní překonáte severní polární kruh. V historickém městě Trondheim přestoupíte na noční vlak do Osla, který vás sveze po 550 km dlouhé trati Dovre (video).

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Fauske 12:58 Trondheim S 22:05 REG 472 Po-Ne není možná
Trondheim S 22:13 Pá + ne: odj. 23:13 Oslo S 7:04 NZ 406 Po- pá, ne doporučená

Sedmý den – Oslo a přesun na západ do Bergenu

Oslo nádraží
Oslo nádraží Sentralstasjon
(Wikimedia, Wasielgallery)

Prohlídka norského hlavního města Osla, jednoho z nejdražších evropských měst. Centrum města není velké, nejdůležitější památky zvládnete bez problémů obejít pěšky. Město rozděluje řeka Akerselva, na západní část, kde se nachází sídlo krále, Univerzita či luxusnější obchody, hlavní nákupní třída a východní část, kde najdete více stop kultury imigrantů. Zajděte si do přístavu, odkud se Vám naskytne výhled na středověkou pevnost Akershus. Nedaleko stojí Národní divadlo (Nationaltheatret) či sídlo parlamentu (Storting) a Národní Galerie. Pokud dojdete až do rozlehlého parku Frognerparken nevynechejte Monolit, asi 16 metrů vysoký sloup vytesaný z jednoho kamene, jenž zobrazuje postavy lidí snažících se vyšplhat nahoru. Oslo leží u Oslofjordu, má 900 000 obyvatel a jejich počet se díky přistěhovalcům každý rok poměrně rychle zvyšuje. Oslo se původně jmenovalo Christiania.

Bergensbanen mapa
mapa Bergensbanen
(Wikimedia, ChrisO)

Odpoledne odjezd vlakem na západ po Bergensbanen (video) do přímořského Bergenu (527 km). Večer ubytování v Bergenu, např. v hostelu Bergen Montana za 30 – 40 €.

 

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Oslo S 16:01 Bergen 22:53 REG 63 nejede 13.-25.VII. nepovinná

Osmý denstrmá železnice Myrdal – Flåm/ Bergen

Flåmsbana
dráha Flåmsbana
(Wikimedia, Karen)

Mezi nejkrásnější evropské projížďky vlakem patří železnice Myrdal – Flåm, která na 20 km překoná převýšení 864m (nejstrmější evropská trať se standardním rozchodem). Po příjezdu vlakem z Bergenu (156 km) na ni přesednete ve stanici Myrdal. Odtud pojedete nádherným údolím Flåmsdalen, okolo sebe uvidíte strmé svahy, vodopády, cestou projedete přes 20 tunelů a na konci cesty se dostanete k hladině moře u nejdelšího norského fjordu Sognefjordu (Aurlandsfjord). Připravte se na spoustu turistů, železnice je třetí nejnavštěvovanější atrakce Norska. Na železnici Myrdal – Flåm dostanete na  Interrail 30% slevu z jednosměrné jízdenky, která vás tak vyjde na 210 NOK, ale pokud si koupíte zpáteční bez slevy, tak ta vyjde na 400 NOK.

Odjezd Příjezd Vlak jezdí cena
Bergen 8:40 Myrdal 10:49 RR 1808 Po-So 0
Myrdal 10:55 Flåm 11:50 RR 1853 400 Nok
Aurlandsfjord a Flam
pohled na Aurlandsfjord a Flam
(Wikimedia, Kenny Louie)

Ve stanici Flåm je muzeum věnované místní dráze Flåmsbana. Zpět můžete zvolit buď dřívější spoj s příjezdem do Bergenu v 15:53, nebo pozdější v 17:53. Zbývající čas do 23h věnujte prohlídce centra města.

 

Odjezd Příjezd Vlak jezdí cena
Flåm 12:20 Myrdal 13:15 RR 1856 195 Nok
Myrdal 13:23 Voss 14:20 RR 1845
Voss 14:35 Bergen 15:53 RR 1819 Po-pá, Ne 0
Odjezd Příjezd Vlak jezdí cena
Flåm 14:50 Myrdal 15:46 RR 1860 195 Nok
Myrdal 15:51 Bergen 17:53 RR 1823 Po- pá do 16.VIII. 0

Pokud nebudete chtít investovat do jízdného na železnici Myrdal – Flåm, můžete si odpočinout v Bergenu, poznat město a blízké okolí. Bergen se svými téměř 300 000 obyvateli je druhé největší norské město. Město se rozkládá na poloostrovu u Byfjordu a je obklopeno horami, podle kterých se také nazývá jako město 7 hor. Ve městě končí železnice Bergen Line z Osla a je zde velký přístav. V centru najdete historické dřevěné hanzovní domy. Na město je krásný výhled z hory Floyen, kam se můžete dostat lanovkou.

Bergen panoráma
Bergen panoráma z hory Fløyen, (Wikimedia, autor: Espt123)

Večer opustíte západní pobřeží a vyrazíte nočním vlakem do Osla (527 km).

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Bergen 23:10 Oslo S 6:27 NZ 606 Po-pá, Ne,
nejede 13.-25.VII.
doporučená

Devátý den – cesta domů se zastávkou v Kodani

Ráno rychlý přestup v Oslu na vlak do švédského Göteborgu a dále do Kodaně (z Osla do Kodaně urazíte cca 600 km). V Kodani 4h volno. Večer odjezd z Kodaně lehátkovým vozem vlaku EuroNight Phoenix do Prahy (posledních 1 250 km).

Odjezd Příjezd Vlak jezdí rezervace
Oslo S 7:02 Göteborg Central 10:45 RR 105 Po-So nepovinná
Göteborg Central 11:40 Koebenhavn H 15:28 OTU 1069 Nejede 20.-27.VII. nepovinná
Koebenhavn H 18:40 V sobotu odj. 17:03 Praha hl.n. 9:26 EN 40456 Phoenix Po-Pá 1.VII.-16.VIII. Lehátko 20€ – 30€

Desátý den – vše jednou končí

Příjezd do Prahy se spoustou severských zážitků.

Zobrazit místo Interrail putování vlakem po Skandinávii na větší mapě

Pokud jste tuto nebo obdobnou cestu vlakem po Skandinávii absolvovali, přispějte prosím se svými zážitky do komentářů pod textem.

 

InterRail ceny 2014

InterRail železniční mapa Evropy

železniční mapy Skandinávie

Počasí ve Skandinávii

7 komentářů u „S InterRailem vlakem po Skandinávii“

  1. Skvěle !!! To mě těší, že jsem vás inspiroval. Já tu trasu projel už před více lety.

    Pokud máte aktuální změny v jízdních řádech, napište mi prosím a já to opravím.

    Akorát jsem zaznamenal, že snad příští rok nebude jezdit přímý vůz Praha – Kodaň kvůli redukci německých nočních vlaků vyšší kvality City Night Line: „U nočních spojení DB typu CNL dojde ke změnám cílových stanic v západní Evropě. Přímé vozy Praha – Kodaň budou zrušeny, spoj Praha – Amsterodam bude nově veden pouze do Dortmundu a bude obsluhovat hustě obydlenou oblast Porýní-Porúří, kde bude více zastávek,“ popisuje plánovanou podobu nového jízdního řádu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

  2. Celou trasu jsme letos v létě absolvovali bez nejmenších potíží a užili jsme si to. Některé spoje jezdí trochu jinak a mezi Narvikem a Fauske se autobus rezervovat nemusí. Byl skoro prázdný a lístek se kupuje u řidiče. Místenky jsme kupuvali na noční vlak do Hamburku (lehátko), rychlovlak mezi Malmo a Stockholm, Stockholm – Narvik. Vše s předstihem přes net. Pokud pojedete nočním vlakem mezi Myrdal – Oslo, je místenka taktéž nutná. V nočním vlaku mezi Trondheim – Oslo není potřeba. Pokud byste měli dotaz, tak prosím na mail.

  3. na webu http://www.sj.se/ v sekci Buy ticket a uplne dole v oddíle Traveller information pod položkou Customer card vybrat „Pass 2cl (Interrail)“. Pak je možné zakoupit pouze rezervaci.

    Pokud by to dělalo problémy, pak přímo napsat anglicky SJ (švédským drahám).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *