Tak nám páni poslanci schválili rozpočet na rok 2013 a s ním také 45,2 milionů korun pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na přípravu vysokorychlostních tratí. Podle Ministerstva dopravy jsou peníze určeny na „studii proveditelnosti, která prokáže ekonomickou opodstatněnost a zreviduje území, po kterém by měla jednotlivá rychlá spojení vést“. Ministerstvo dopravy (MD), ale i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postupně nahrazuje pojem „Vysokorychlostní tratě“ novým termínem „Rychlá spojení“. Dle MD Rychlé spojení „lépe“ vystihuje modernizaci současných železničních tratí, které budou navazovat na nově budované vysokorychlostní tratě. Podle tohoto konceptu bude cestovní doba rychlovlakem z Prahy do většiny krajských měst 1h a do nejvzdálenější Ostravy 2h.
Náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy z organizace SŽDC Ing. Petr Šlegr pro deník E15 řekl: „schválením 45,2 milionů korun pro SFDI příprava vysokorychlostních tratí v ČR formálně začala“. Ing. Šlégr je velkým zastáncem VRT a podle něj je nejvyšší čas s přípravou začít, pokud chce stát zahájit výstavbu tratí do konce desetiletí. Prvními úseky VRT by měly být Praha–Lovosice a Praha–Benešov.
V letech 2012-13 navíc naplno běží příprava nového programového období kohézní politiky EU v letech 2014-2020, kdy se rozhoduje za jakých podmínek a do jakých oblastí poputují dotace EU. A nejde o málo, dopravní stavby lze financovat až z 85% z dotace. Ze současného fondu soudržnosti, který financuje významné meziregionální dopravní stavby, se značná část financí přesune do nového fondu Connecting Europe Facility (CEF). Peníze z CEF ale nebudou mít státy jisté, členové unie o ně budou soutěžit. „Těžko uspějeme s něčím jiným, než s vysokorychlostními tratěmi. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že plánem unie je současnou síť rychlotratí ztrojnásobit,“ dodal Šlegr.
A nám cestujícím nezbývá než netrpělivě čekat na výsledky studie proveditelnosti „Rychlých spojení“ a doufat, že zůstane zachována systémová cestovní doba Praha – Brno 60 min. a Praha-Brno-Ostrava 120 min. Pokud by se výrazněji zredukovaly rychlosti na nové klíčové vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem, znamenalo by to i nižší využitelnost rychlovlaků z Ostravy do Prahy, kdy by se cestovní doba na VRT přes Brno přiblížila současným 3h po železničním koridoru přes Českou Třebovou.
Zdroj: MD ČR, E15
A proc VRT, proc se radeji nestavi MAGLEV, je to zcela jiste levnejsi a s tim vse spojene, temer bezudrzbove apod. a pokud nejakak udrzba bude, bude levnejsi. Vcetne spotreby energie ! Bez hlucne ! Dale rychlost 430 Km/h, Maglev potrebuje kratkou dobu / brzdeni. VRT v nasich koncinach ???????????????????????? Maglex ano, tomu bych dal zelenou ihned ! Nez se VRTcko rozjede za chvili bude skoro brzdit 🙂
protoze trate pro magneticke rychlovlaky Maglev jsou extremne drahe a vyplati se jen mezi sidly s velkou koncentraci obyvatel. V Evrope je zatim nikdo z financnich duvodu neplanuje. Jedina komercni trat funguje v Sanghaji na letiste a vystavba se planuje v kolebce vysokorychlostni zeleznice v Japonsku.