Rychlá železnice ve Skandinávii

V létě jsou ve Skandinávii dny dlouhé, za polárním kruhem nekonečně dlouhé. Polární den i příjemné teploty lákají turisty objevovat krásy norských fjordů, švédských národních parků nebo kouzla severských měst. Železnice propojuje všechna větší města a ve Švédsku i Norsku sahá až za severní polární kruh (tip jak se tam dostat vlakem). Železnici ve Skandinávii mimo turistů využívají hojně i místní lidé, zejména v jižní části mezi většími městy jako je Kodaň, Malmö, Göteborg, Stockholm a Oslo.

Bergen panoráma
Bergen panoráma z hory Fløyen, (Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: Espt123)
Femern tunel mapa
železnice mezi Německem a Dánskem se zákresem tunelu,
zdroj: Femern A/S

Při cestě z Německa do dánského hlavního města Kodaně musí vlak najet buď na loď nebo jet po souši oklikou přes Odense. Dánové by rádi získali rychlé železniční spojení z Kodaně do kontinentální Evropy. Rozhodli se tedy vybudovat podmořský tunel pod Fehmarnskou úžinou mezi Dánskem a Německem. Vznikne tím také rychlé spojení Německa se Švédskem přes největší dánský ostrov Sjælland. Náklady na vybudování 19 km dlouhého silničního a železničního tunelu mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland se odhadují na 8,7 miliardy eur. Tyto náklady ponese Dánsko. Evropská komise schválila na projekt příspěvek 589 miliónů euro z programu Connecting Europe Facility (CEF). Po dokončení v roce 2021 by se měla cestovní doba vlakem mezi Hamburkem a Kodaní zkrátit ze 4h45 na 3h15.

Švédsko mapa VRT
tratě 200 km/h, Wikimedia CC BY-SA 3.0, autor: BIL 2013

Z dánské Kodaně jezdí přes most Öresund do švédského hlavního města Stockholmu rychlovlaky SJ X2. Jedná se o naklápěcí soupravy jezdící až 200 km/h (max. rychlost 210 km/h), které celou trasu urazí za 5h. Provozuji je švédské dráhy pod označením SJ 2000. Ve Švédsku na velké části hlavních tratí mezi Stockholmem a Göteborgem, Göteborgem a Malmö nebo Stockholmem a Malmö jezdí vlaky 200 km/h. Tyto tratě jsou stavebně připraveny na rychlost až 250 km/h, avšak švédský vlakový zabezpečovací systém je limitován 200 km/h. Švédský správce železniční infrastruktury Trafikverket plánuje vybudovat novou vysokorychlostní trať Ostlänken ze Stockholmu do Göteborgu a Malmö s max. rychlostí 320 km/h určenou pouze pro osobní dopravu vlaky typu TGV. V první fázi 160 km úsek Sodertalje – Linköping jehož výstavba by měla začít v letech 2017 – 2021 a zprovoznění je zatím naplánováno na r. 2028. Cesta z Kodaně do Stockholmu by se mohla zkrátit o půl hodiny.

rychlovlak SJ 2000 jede švédskou krajinou

rychlovlak Flytoget
norský rychlovlak Flytoget, (Wikimedia Public Domain, autor: MPW57)

V Norsku je jedinou vysokorychlostní tratí 60 km úsek mezi Oslem a Eidsvollem přes letiště. Trať využívá zejména expresní vlak Flytoget, který dosahuje až 210 km/h. U nových železničních projektů se počítá s max. rychlostí mezi 200 a 250 km/h. Např. mezi Oslem a městem Ski má být do roku 2021 vybudován nový tunel, nová rychlodráha Vestfoldbanen v úseku Drammen–Tønsberg se plánuje dokončit v roce 2024. Norsko je málo zalidněná země s poměrně hornatým územím, kde se finančně nevyplatí budovat VRT pro 300 km/h.

Autor článku: Lubomír Kaplan, 26.7.2015

Zdroje:

Fehmarn Belt Fixed Link

Wikipedia – High Speed Rail in Sweden

Wikipedia –švédské rychlovlaky SJ X2

Wikipedia – High Speed Rail in Norway

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *