Společnost Siemens, výrobce nového rychlovlaku ICE 3 – Velaro D (řada 407) před nedávnem oznámila, že dodá německým drahám DB jeden rychlovlak v hodnotě 33 miliónů Euro zdarma. Siemens učinil toto gesto dobré vůle jako omluvu za pozdní dodávku 16 souprav nejnovějšího typu rychlovlaku ICE 3. generace – Velaro D, pro který DB používá označení 407.
Německé dráhy rychlovlaky řady 407 objednaly v roce 2008 za 500 mil. Euro. Od konce roku 2011 měly být již v provozu, zejména na mezinárodních trasách do Francie, Švýcarska, Belgie a Nizozemí. Jejich dodání však bylo ze strany výrobce několikrát odloženo a to z důvodů problémů se schvalováním německým železničním úřadem. Teprve až v prosinci 2013 Siemens dodal první čtyři soupravy. Den před Štědrým dnem udělil německý Eisenbahn Bundesamt povolení k provozu na německých tratích. Další čtyři soupravy obdrží DB do konce března a od poloviny dubna zahájí pravidelný provoz na lince Kolín n/Rýnem – Frankfurt – Stuttgart. Testy nových ICE 3 probíhají také ve Francii a Belgii, aby získaly povolení pro provoz v těchto zemích. Již v létě 2013 získal vlak povolení pro provoz v Eurotunelu do Velké Británie. Jeho nasazení na lince Frankfurt – Londýn je však zatím odloženo na neurčito.
Výjimečnost tohoto nového typu ICE 3 spočívá zejména v jeho interoperabilitě, tzn. možnosti použití ve čtyřech různých evropských napájecích soustavách, prakticky po celé Evropě. Oproti starší verzi (řada 403/ 406) byla zvýšena bezpečnost (protipožární dveře mezi vozy), o 20% snížena spotřeba energie, snížena hlučnost a úpravou čela vlaku zlepšena aerodynamika. Bohužel byla zrušena populární panoramatická „vyhlídka“ skrz prosklenou stěnu za stanovištěm strojvedoucího. Souprava Velaro D je dlouhá 200m, sveze 444 cestujících, 111 v první a 333 ve druhé třídě a dle výrobce má každý cestující o 20% více prostoru než u vlaku obdobné délky. Při spojení dvou souprav vznikne kapacita 888 míst. Vlak se může prohánět max. rychlostí 320 km/h, má spotřebu ekvivalentu 0,33 litru benzínu na cestujícího/ 100km, je vyroben z 98% recyklovatelných materiálů a váží 454 tun.
Zdroje: Siemens Press, GlobalRailNews