Největší evropský železniční dopravce, německá společnost Deutsche Bahn (DB), patří zároveň mezi nejziskovější vlakové dopravce. Vše není tak jednoduché, jak na první pohled vypadá. O své místo na dopravním trhu musí bojovat nejen s automobily nebo letadly, ale v posledních letech také s levnými dálkovými autobusy. Divize dálkové dopravy DB Fernverkehrs chce však neustále růst. Představila proto nejambicióznější plán rozvoje ve své historii. Do roku 2030 chce přepravit o 50 miliónu cestujících ročně více než dnes, to je růst ze 130 na 180 miliónů pasažérů/ rok.
Jak toho chce DB dosáhnout? Investicemi 12 miliard Euro do nových vlakových souprav a do zrychlení přepravy. Výsledkem má být zvýšení nabídky dálkových spojů o 25%, omlazení vlakové flotily o 33% z dnešního průměrného stáří 23 let na 15 let v roce 2030, zkvalitnění servisu na palubě vlaků a omezení CO2 o 1,6 miliónů tun/ rok (odpovídá emisím 600 000 automobilů ročně).
Strategie „Více železnice pro metropole a regiony“ je postavena na 2 základních službách: prémiové přepravě rychlovlaky ICE a cenově výhodné sítí IC vlaků. 360 rychlovlaků ICE má vytvořit základní dálkovou síť mezi velkými metropolemi s intenzitou od 2 spojů/ hod. až po dvou-hodinový takt. Všechny ICE spoje mají nabízet bezplatný internet a zábavní palubní portál. V ceně jízdenky pro obě třídy má být rezervace místa. Síť ICE má být rozšířena o 150 nových spojů/den, které nahradí některé současné IC vlaky.
Nová síť vlaků IC má být také rozšířena a výrazně modernizovaná. IC vlaky by měly propojovat všechna města s více než 100 000 obyvateli v minimálně dvou-hodinovém taktu. Bude zavedeno 190 nových přímých spojení mezi 50 největšími městy. Tuto síť má obsluhovat 120 dvouposchoďových vlaků s max. rychlostí 160 – 200 km/h. Jízdenky na IC vlaky bude možné sehnat v předprodeji již od 19 Euro i pro delší trasy. V ceně jízdenky navíc bude i bezplatná rezervace pro 1. i 2. třídu.
Jen komfortní vlaky však nestačí. Pro cestujícího je také důležitá doba přepravy. V Německu je masivně investováno do výstavby nových vysokorychlostních tratí nebo do zvyšování rychlosti na stávajících. Již od jízdního řádu pro rok 2016 dojde k významným zkrácením cestovních dob. Např. mezi Frankfurtem n. M. a Drážďany o 65 min, Stuttgartem a Paříží o 30 min. A od roku 2018 po plném zprovoznění VRT VDE8 cesta mezi Mnichovem a Berlínem bude zkrácena o 125 min na necelé 4h.
Představí nám dlouhodobější strategii České dráhy?
Autor článku: Lubomír Kaplan, 28.5.2015
Ano, máte pravdu, situace v ČR není srovnatelná. Přesně jak píšete, dálková doprava je v Německu na komerční bázi a koncern DB má pod sebou i část, která má na starost výstavbu infrastruktury. Otázka byla spíše řečnická. Nedokážu si představit jak Ministerstvo dopravy představí koncept vytvoření sítě dálkových vlaků, tak aby se zvýšil počet cestujících o 40%. To by snad museli fungovat jako Kordis (správce IDS JMK), který nastavuje dopravní síť a s požehnáním Jihomoravského kraje alespoň tendruje autobusové dopravce. Myslím si, že dopravní koncepce není úkolem politiků, ale spíše úředníků. Ti by ji měli připravit natolik odborně a kvalitně, aby ji politici jenom schválili.
Sleduji Vaše příspěvky a komentáře na iDnes a musím řici, že s 95% Vašich názorů ohledně železniční dopravy souhlasím. Škoda, že nepracujete na Ministerstvu dopravy. Živíte se vůbec dopravou?
Za prvé, nemá smysl se ptát „Představí nám dlouhodobější strategii České dráhy?“. Tento článek je totiž o plánech DB v dálkové, tj. v Německu bnedotované, dopravě. A v ČR se na naprosté většině tratí komerční provoz nevyplatí. Otázka tedy má znít, jaké plány má v dálkové dopravě objednavatel, Ministertvo dopravy (a tan občas nějaké dlouhodobý dokument vydá, nciméně neřídí sem jím, prostě se má zrovna „ušetřit“, tak se některá linka prosrtá, plán neplán).
Za druhé, DB je v Německu zároveň správcem infrastruktury. Může tak vydat nějaký plán výstavby tratí a vyzházet z něj. U nás by takový plán mohlo vydat leda SŽDC (ve spolupráci s Ministerstvem dopravy. Ale politici jsou u nás nějaké koncepce nechopni. Ba co hůř, oni jsou schopni se v EU zavázat k výstavbě VRT a po chvíli už ani o tom nevědí.