Země galského kohouta má k dnešnímu dni v provozu 2036 km vysokorychlostních tratí LGV (ligne à grande vitesse) pro rychlost 250 km/h a více, na kterých se prohání desítky vlakových souprav TGV. I přes úctyhodnou délku železničních tratí LGV je rozestavěno dalších 700 km rychlotratí na 3 významných úsecích současně: LGV Sud-Ouest (nazývána také Sud Europe Atlantique), LGV Bretagne-Pays de la Loire a LGV Est. Všechny nové úseky by měly být dokončeny v letech 2016/17.
LGV Sud-Ouest (jihozápad): Tours – Bordeaux
TGV vlaky jezdí na vysokorychlostní trati LGV Atlantique mezi Paříži a Tours resp. odbočkou do Le Mans již od roku 1990. Je to druhá nejstarší francouzská LGV. Dále od Tours do Bordeaux musejí rychlovlaky TGV pokračovat po běžné trati. Cesta mezi Paříží a Bordeaux dnes trvá 3h. Od roku 2017 se to však má změnit. Bude otevřeno nových 303 km vysokorychlostní trati LGV Sud-Ouest z Tours do Bordeaux a přes 500 km dlouhá cesta z Paříže se zkrátí na 2h 10min. Trať by mělo ročně využít 19-20 miliónů cestujících, mnoho z nich přejde do vlaků z aut a letadel.
Železniční trať je budována formou PPP projektu, koncesi na ni obdrželo konsorcium LISEA v roce 2011. Výstavba LGV z Tours do Bordeaux byla zahájena v létě 2012 stavební firmou VINCI. Stavba za 3,3 miliardy Euro dává práci cca 4500 zaměstnancům, prioritně mají být využiti lidé a dodavatelé z regionu výstavby. Stavba bude dokončena v roce 2016 a od roku 2017 zde budou vlaky TGV uhánět rychlostí až 320 km/h. Jaký na celé trati panoval stavební ruch, na podzim roku 2013, si můžete prohlédnout z ptačí perspektivy ve videu na konci tohoto článku.
Z Bordeaux by měla v budoucnu vysokorychlostní trať pokračovat do Toulouse (v roce 2024) a do města Dax nedaleko španělských hranic (2027). V letošním roce probíhá veřejné projednávání trasy.
LGV Bretagne-Pays de la Loire: Le Mans – Rennes
Druhé prodloužení LGV Atlantique je v současné době realizováno z města Le Mans západním směrem. Staví se zde 182 km nové rychlotrati LGV Bretagne-Pays de la Loire do bretaňského města Rennes. Kromě prodloužení LGV z Paříže až do Rennes propojí bretaňský kraj s regionem Pays de la Loire, odtud také pochází název rychlotrati. Výstavba byla zahájena v červenci 2012 u města Etrelles. Po dokončení na podzim 2016 by cesta TGV z Paříže do Rennes měla být zkrácena o 37 min. a bude tedy trvat 1h 30 min.
Trať je budována formou PPP projektu, kde dodavatel (Eiffage Rail Express) trať nejen postaví, ale zajistí po dobu 25 let i její údržbu. Výstavba vytvořila 3000 pracovních míst/ rok, z toho 1000 pracovníků by mělo být místních a 200 musí být „hendikepovaných“. Z rozpočtu 3,3 miliardy Euro na výstavbu zaplatí 43% Réseau Ferré de France a po 28,4% centrální a regionální vláda. Evropská unie na projekt přispěla pouze ve fázi projektu.
LGV Est (východ): Beaudrecourt – Vendheim
LGV Est, zvaná také jako Est Européenne (východoevropská), by měla v budoucnu vést v trase Paříž – Štrasburk – Mnichov – Vídeň – Budapešť. Teoreticky by v budoucnu mohly vlaky TGV jezdit nejen do Mnichova (zajíždějí zde od března 2012), ale až do Vídně. Ve Francii tato železniční trať poskytuje rychlé spojení mezi Paříží a východním Alsaskem. První fáze LGV Est byla zprovozněna v červnu 2007 mezi městy Vaires-Sur-Marne (u Paříže) a Beaudrecourt (300 km trati). Vlaky TGV zde dosahovaly podle jízdního řádu nejrychlejší průměrné cestovní rychlosti na světě, téměř 280 km/h mezi stanicemi Lorraine a Champagne.
Od roku 2010 je ve výstavbě druhá fáze LGV Est a to pokračování od města Beaudrecourt do Vendheimu u Štrasburku. Výstavba 106 km nové trati pro rychlost 320 km/h má rozpočet 2 miliardy Euro. Po dokončení v roce 2016 by měla být zkrácena cestovní doba mezi Paříži a Štrasburkem na 1h50min, což představuje úsporu 2h oproti stavu před zahájením provozu na celé LGV Est. Celá trať LGV Est je jako první francouzská LGV vybavena evropským zabezpečovacím systémem ERTMS a mohou ji tak využívat např. i německé rychlovlaky ICE. LGV Est byla také první vysokorychlostní tratí, kdy musely na výstavbu začít přispívat i regiony. K trati se váže také dosažení světového rychlostního rekordu 574,8 km/h vlaku TGV 3.dubna 2007.
Stavební mumraj z ptačí perspektivy na stavbě LGV Tours – Bordeaux
autor: Lubomír Kaplan
Zdroje:
Réseau Ferré de France – new lines
(Sud Europe Atlantique)