První ucelenou vysokorychlostní tratí v ČR se stane někdy po roce 2030 železniční spojení Prahy s Brnem. V posledních letech se diskutuje o přesné trase této nové železniční trati, náklady na výstavbu jsou odhadovány z výstavby vysokorychlostních železnic v Německu nebo Rakousku. Jak by se však po dostavbě rychlého železničního spojení provoz rychlovlaky z finančního hlediska vyplatil potenciálním železničním dopravcům? Na toto není jednoduché odpovědět, svou roli hrají náklady a odhadované výnosy.
Výnosy záleží nejen na tom, kolik cestujících by do rychlovlaků přešlo z autobusů a automobilů, ale také na tom, kolik by byli ochotni cestující zaplatit za komfort zkrácené cestovní doby. Po železnici z Prahy do Brna by cesta rychlovlakem trvala méně než 60 minut.
Na webu www.vysokorychlostni-zeleznice.cz probíhá od 22.února 2013 internetová anketa s dotazem „Kolik jste ochotni zaplatit za cestu rychlovlakem Praha-Brno, která by trvala jen 60 min. ?“Je možné si vybrat pouze jednu z pěti odpovědí: do 200 Kč, do 300 Kč, do 400 Kč, do 500 Kč a více než 500 Kč. Z jednoho počítače/ tabletu/ mobilu je možné hlasovat pouze jednou. Do konce srpna 2013 hlasovalo 299 respondentů s těmito výsledky:
- do 300 Kč – 107 hlasů = 36% respondentů
- do 400 Kč – 72 hlasů = 24% respondentů
- do 200 Kč – 60 hlasů = 20% respondentů
- do 500 Kč – 38 hlasů = 13% respondentů
- více než 500 Kč – 22 hlasů = 7% respondentů
Z výsledků je zřejmé, že 20% potencionálních cestujících, můžeme je nazvat lowcostových, není ochotna za zkrácenou jízdní dobu připlácet a je ochotna zaplatit za jízdenku max. 200 Kč, tedy tolik kolik dnes stojí autobus nebo vlak. Zbývajících 80% je ochotno zaplatit alespoň 300 Kč (skupina do 300 Kč a ostatní skupiny s vyššími částkami). To znamená o 50% více, než platí za současné pomalé spojení vlakem nebo autobusem, které zabere minimálně 2,5 hodiny. Zajímavá je také skupina 20% respondentů (60 hlasujících), kteří jsou ochotni zaplatit do 500 Kč a více než 500 Kč.
Z prezentovaných výsledků lze zjednodušeně vyvodit, že jízdenky na rychlovlaky by se měly nabízet ve třech cenových úrovních. V cenně běžných pomalých vlaků nebo autobusů – lowcost, běžné ceně 300 – 400 Kč a prémiové ceně okolo 500 Kč. Toto je samozřejmě v dnešních cenách. Převedeno do relativních poměrů: lowcost = autobus, běžná cena = 1,5 – 2 násobek autobusu a prémium = 2,5 násobek autobusu.
Pro informaci přehled současných cen. Cena vlakové jízdenky Praha – Brno dnes u Českých drah vyjde na 200 Kč (bez slevy zakoupená v den odjezdu). Autobusová jízdenka od Student Agency stojí 210 Kč (na pevné datum nebo otevřená jízdenka). Autem cesta Praha – Brno vyjde na cca 600 – 700 Kč.
Jakou další anketu si přejete na těchto stránkách uveřejnit? Své tipy pište prosím níže do komentářů.
Brněnský koordinátor IDS JMK, spol. Kordis, si zpracovával průzkum kolik by byli ochotni cestující (z vlaků, autobusů a aut) ochotni platit za jízdenku Praha – Brno rychlovlakem. Příští týden 12.9. by měli výsledky prezentovat na konferenci VIZE 2030 na brněnském výstavišti. Vstup je ZDARMA https://www.facebook.com/VysokorychlostniZeleznice
Takové ankety jsou zavádějící. Většina lidí takovou otázku chápe jako „kolik byste rádi platili“, což je ale něco jiného a každý by nejraději platil málo.
Zde by byly směrodatnější průzkumy chování cestujících v zemích, kde už VRT stojí (což nejsou jen země s vysokou kupní silou obyvatel, ale dnes už i mnohé chudší).
Děkuji za komentář k hlasování i za tip na další anketu. Ankety bych však rád udržel tématicky co nejblíže k vysokorychlostní železnici.
Mne osobně se jako nejúnosnější v dnešních podmíkách jeví cena rychlovlaku jako 1,5-2 násobek autobusové jízdenky. Uvidíme co bude za 10 – 15 let. Cílem ankety je zjistit jaká by byla ochota cestujících si za rychlejší a leší dopravu připlatit. Vzorek respondentů je ale docela malý a není úplně ideální.
Jinak všichni co hlasovali si mohou zobrazit výsledky hlasování hned pod anketou (v pravém sloupci) přes tlačítko „view“.
Osobně jsem z jednoho počítače hlasoval „do 300 Kč“, později jsem ale svůj názor přehodnotil a na svém tabletu jsem hlasoval pro „do 400 Kč“, neboť jsem nabyl názoru, že cena např. 350 Kč mi za určité pohodlí a výbornou jízdní dobu a ještě výstup/nástup přímo v centru města nepřijde tak přemrštěná.
Překvapuje mne ale, že až 20% lidí hlasovalo pro „do 200 Kč“. Tato cena je podle mě k nabízeným službám velice nízká. Je dokonce nižší než u současných autobusových dopravců, což podle mě není příliš reálné. Muselo by se jednat o velice ekonomickou třídu. Vlak je podle mého názoru spíše rychlejší, spolehlivější a pohodlnější, nikoli levnější v porovnání s autobusem.
Potom ceny do 500 Kč nebo přes 500 Kč mi přišly původně velice vysoké, ale nakonec to také nebude tak dramatické. Po dálnici Praha – Brno jezdí mnoho řidičů, kteří jedou sami, možná i většina. Ti jsou za svou cestu autem však ochotni zaplatit dokonce 600 až 700 Kč, proč by pak měli mít problém cenu např. 500 Kč platit za vlak, který bude o hodinu rychlejší a kde mohou celou cestu pracovat nebo odpočívat?
Jako další anketu bych navrhl třeba „Jaká nádraží si nejvíce zaslouží rekonstrukci?“