Po železnici z Prahy do Brna za hodinu, cestující jsou ochotni si připlatit

displej ve vlaku Brněnský drakPrvní ucelenou vysokorychlostní tratí v ČR se stane někdy po roce 2030 železniční spojení Prahy s Brnem. V posledních letech se diskutuje o přesné trase této nové železniční trati, náklady na výstavbu jsou odhadovány z výstavby vysokorychlostních železnic v Německu nebo Rakousku. Jak by se však po dostavbě rychlého železničního spojení provoz rychlovlaky z finančního hlediska vyplatil potenciálním železničním dopravcům? Na toto není jednoduché odpovědět, svou roli hrají náklady a odhadované výnosy.

Výnosy záleží nejen na tom, kolik cestujících by do rychlovlaků přešlo z autobusů a automobilů, ale také na tom, kolik by byli ochotni cestující zaplatit za komfort zkrácené cestovní doby. Po železnici z Prahy do Brna by cesta rychlovlakem trvala méně než 60 minut.

Na webu www.vysokorychlostni-zeleznice.cz probíhá od 22.února 2013 internetová anketa s dotazem „Kolik jste ochotni zaplatit za cestu rychlovlakem Praha-Brno, která by trvala jen 60 min. ?“Je možné si vybrat pouze jednu z pěti odpovědí: do 200 Kč, do 300 Kč, do 400 Kč, do 500 Kč a více než 500 Kč. Z jednoho počítače/ tabletu/ mobilu je možné hlasovat pouze jednou. Do konce srpna 2013 hlasovalo 299 respondentů s těmito výsledky:

  • do 300 Kč – 107 hlasů = 36% respondentů
  • do 400 Kč – 72 hlasů = 24% respondentů
  • do 200 Kč – 60 hlasů = 20% respondentů
  • do 500 Kč – 38 hlasů = 13% respondentů
  • více než 500 Kč – 22 hlasů = 7% respondentů

Z výsledků je zřejmé, že 20% potencionálních cestujících, můžeme je nazvat lowcostových, není ochotna za zkrácenou jízdní dobu připlácet a je ochotna zaplatit za jízdenku max. 200 Kč, tedy tolik kolik dnes stojí autobus nebo vlak. Zbývajících 80% je ochotno zaplatit alespoň 300 Kč (skupina do 300 Kč a ostatní skupiny s vyššími částkami). To znamená o 50% více, než platí za současné pomalé spojení vlakem nebo autobusem, které zabere minimálně 2,5 hodiny. Zajímavá je také skupina 20% respondentů (60 hlasujících), kteří jsou ochotni zaplatit do 500 Kč a více než 500 Kč.

Z prezentovaných výsledků lze zjednodušeně vyvodit, že jízdenky na rychlovlaky by se měly nabízet ve třech cenových úrovních. V cenně běžných pomalých vlaků nebo autobusů – lowcost, běžné ceně 300 – 400 Kč a prémiové ceně okolo 500 Kč. Toto je samozřejmě v dnešních cenách. Převedeno do relativních poměrů: lowcost = autobus, běžná cena = 1,5 – 2 násobek autobusu a prémium = 2,5 násobek autobusu.

Pro informaci přehled současných cen. Cena vlakové jízdenky Praha – Brno dnes u Českých drah vyjde na 200 Kč (bez slevy zakoupená v den odjezdu). Autobusová jízdenka od Student Agency stojí 210 Kč (na pevné datum nebo otevřená jízdenka). Autem cesta Praha – Brno vyjde na cca 600 – 700 Kč.

 

Jakou další anketu si přejete na těchto stránkách uveřejnit? Své tipy pište prosím níže do komentářů.

4 komentáře u „Po železnici z Prahy do Brna za hodinu, cestující jsou ochotni si připlatit“

  1. Brněnský koordinátor IDS JMK, spol. Kordis, si zpracovával průzkum kolik by byli ochotni cestující (z vlaků, autobusů a aut) ochotni platit za jízdenku Praha – Brno rychlovlakem. Příští týden 12.9. by měli výsledky prezentovat na konferenci VIZE 2030 na brněnském výstavišti. Vstup je ZDARMA https://www.facebook.com/VysokorychlostniZeleznice

  2. Takové ankety jsou zavádějící. Většina lidí takovou otázku chápe jako „kolik byste rádi platili“, což je ale něco jiného a každý by nejraději platil málo.

    Zde by byly směrodatnější průzkumy chování cestujících v zemích, kde už VRT stojí (což nejsou jen země s vysokou kupní silou obyvatel, ale dnes už i mnohé chudší).

  3. Děkuji za komentář k hlasování i za tip na další anketu. Ankety bych však rád udržel tématicky co nejblíže k vysokorychlostní železnici.

    Mne osobně se jako nejúnosnější v dnešních podmíkách jeví cena rychlovlaku jako 1,5-2 násobek autobusové jízdenky. Uvidíme co bude za 10 – 15 let. Cílem ankety je zjistit jaká by byla ochota cestujících si za rychlejší a leší dopravu připlatit. Vzorek respondentů je ale docela malý a není úplně ideální.

    Jinak všichni co hlasovali si mohou zobrazit výsledky hlasování hned pod anketou (v pravém sloupci) přes tlačítko „view“.

  4. Osobně jsem z jednoho počítače hlasoval „do 300 Kč“, později jsem ale svůj názor přehodnotil a na svém tabletu jsem hlasoval pro „do 400 Kč“, neboť jsem nabyl názoru, že cena např. 350 Kč mi za určité pohodlí a výbornou jízdní dobu a ještě výstup/nástup přímo v centru města nepřijde tak přemrštěná.

    Překvapuje mne ale, že až 20% lidí hlasovalo pro „do 200 Kč“. Tato cena je podle mě k nabízeným službám velice nízká. Je dokonce nižší než u současných autobusových dopravců, což podle mě není příliš reálné. Muselo by se jednat o velice ekonomickou třídu. Vlak je podle mého názoru spíše rychlejší, spolehlivější a pohodlnější, nikoli levnější v porovnání s autobusem.

    Potom ceny do 500 Kč nebo přes 500 Kč mi přišly původně velice vysoké, ale nakonec to také nebude tak dramatické. Po dálnici Praha – Brno jezdí mnoho řidičů, kteří jedou sami, možná i většina. Ti jsou za svou cestu autem však ochotni zaplatit dokonce 600 až 700 Kč, proč by pak měli mít problém cenu např. 500 Kč platit za vlak, který bude o hodinu rychlejší a kde mohou celou cestu pracovat nebo odpočívat?

    Jako další anketu bych navrhl třeba „Jaká nádraží si nejvíce zaslouží rekonstrukci?“

Komentáře nejsou povoleny.