Na Mezinárodní železniční veletrh Czech Raildays se letos můžete těšit ve dnech 18. – 20. 6. 2013 v prostorách nádraží Ostrava hl. n. V rámci veletrhu bude pořádána zajímavá odborná „vizionářská“ konference „Česká železnice v roce 2030“, která mimo jiné nastíní současný stav a budoucí vývoj vysokorychlostní železnice v ČR. Moderovaná konference se bude konat 18. – 19. 6. 2013 v reprezentativním kongresovém sále ostravského hotelu Imperial. Můžete si stáhnout podrobnou pozvánku s programem a přihlášku na seminář. Stručnou ochutnávku toho, na co se můžete těšit, najdete v následujících řádcích.
Železnice v roce 2030 – Jindřich Kušnír, MD ČR
- cíle, úloha a podoba železnice v r. 2030 z pohledu Ministerstva dopravy,
- EU hodlá podporovat především vysokorychlostní dopravu a nákladní želez. dopravu využívající koridory zapojené do efektivních logistických řetězců,
- jak bude na politiku EU reagovat dopravní politika ČR?
- systém Rychlých spojení (RS) jako součást evropského vysokorychlostního systému,
- novostavba VRT (300 km/h) Lovosice – Praha – Brno – Vranovice do roku 2030,
- rozpočet na 300 km VRT = 18 mld. Kč ročně po dobu 10 let
Úloha SŽDC ve střednědobém výhledu do r. 2030 – Petr Šlegr, SŽDC
- přechod SŽDC na zákaznicky orientovanou a spolufinancovanou organizaci
- koncepce rozvoje sítě konvenčních a vysokorychlostních železničních tratí v ČR do roku 2030
- co všechno musí SŽDC zajistit do r. 2030 pro úspěšnou realizaci VRT
- financování rozvoje železniční dopravní cesty z evropských a státních zdrojů
Český železniční průmysl dnes a v roce 2030 – Marie Vopálenská, Asociace podniků čes. želez. průmyslu
- český železniční průmysl dnes
- významné mezníky, které určují směr vývoje v dlouhodobém horizontu
- český železniční průmysl v roce 2030
Organizační zajištění a harmonogram výstavby vysokorychlostní železniční sítě v ČR, zejm. tratě Lovosice – Vranovice – Michal Babič, IKP Praha
- princip dvou nezávislých sítí – konvenční tratě a VRT,
- odhad celkových efektů,
- struktura a postup přípravných prací
- optimální etapizace tratě Lovosice – Vranovice,
Požadavky cestujících na železniční dopravu v současnosti a v roce 2030 – Miroslav Vyka, Svaz cestujících
- požadavky na dálkovou železniční dopravu a koordinace s jinými druhy dopravy
- požadavky na regionální venkovskou a regionální příměstskou železniční dopravu a koordinace s jinými druhy dopravy
- požadavky na železniční stanice, zastávky, přestupní terminály, P+R, B+R
Regionální osobní železniční doprava v pražském regionu v roce 2030 – Pavel Procházka, ROPID Praha
- koncepce regionální venkovské a regionální příměstské železniční dopravy, kooperace a koordinace s jinými druhy dopravy
- koexistence regionální příměstské železniční dopravy s dálkovou osobní železniční dopravou a s nákladní dopravou, kapacita dráhy
- přínos výstavby VRT Lovosice – Praha – Brno – Vranovice pro regionální dopravu ve středních Čechách
Regionální osobní železniční doprava v brněnském regionu v roce 2030 – Jiří Horský, KORDIS Brno
- koncepce regionální železniční dopravy v okolí Brna
- dlouhodobá koncepce linkového vedení a taktového jízdního řádu v Jihomoravském kraji
- koexistence regionální příměstské železniční dopravy s dálkovou osobní železniční dopravou a s nákladní dopravou, kapacita dráhy
- přínos výstavby VRT Lovosice – Praha – Brno – Vranovice pro příměstskou dopravu v okolí Brna
- možnosti využití nové železniční infrastruktury pro rychlou příměstskou dopravu
- účast KORDISu v projektu RAILHUC
Dálková osobní železniční doprava v roce 2030 – Jan Hrabáček, ČD
- koncepce dálkové železniční dopravy a koordinace s jinými druhy dopravy
- přínos výstavby VRT Lovosice – Vranovice pro dálkovou železniční dopravu
- požadavky dálkového osobního dopravce na technické a provozní charakteristiky nové VRT a propojení se stávající sítí, a to v českém i evropském měřítku
- vize dálkové železniční dopravy po dobudování celého systému tratí RS a navazujících zahraničních úseků
- vliv koncepce rozvoje železniční sítě (modernizace původních tratí versus výstavba nových tratí) na kvalitu přepravní
Nákladní doprava v roce 2030 – Petr Šimral, Metrans Praha
- koncepce nákladní železniční dopravy a koordinace s jinými druhy dopravy
- rozvoj kombinované železniční dopravy metodou koncentrovaných a dekoncentrovaných překladišť
- přínos výstavby VRT Lovosice – Vranovice pro nákladní železniční dopravu na konvenčních tratích
- použitelnost současných tratí Praha – Česká Třebová – Brno a Praha – Havlíčkův Brod – Brno z pohledu dálkového nákladního dopravce
- požadavky na SŽDC z pohledu připojování logistických terminálů na železniční síť SŽDC
- nákladní doprava vozidly kategorie HS na vysokorychlostních tratích
Infrastruktura pro nákladní dopravu v roce 2030 – Radek Čech, SŽDC
- české nákladní koridory jako součást evropské železniční sítě pro nákladní dopravu
- základní segmenty budoucí dálkové nákladní dopravy (přímé a zastávkové vlaky kombinované dopravy)
- přínos výstavby VRT Lovosice – Vranovice pro nákladní železniční dopravu na konvenčních tratích
- české nákladní koridory z pohledu nákladní dopravy Evropa – Rusko/Asie
- přínos výstavby sítě RS pro nákladní železniční dopravu na konvenčních tratích
- SŽDC a veřejná logistická centra
Požadavky na vysokorychlostní železniční systém a jeho strukturální subsystémy z pohledu interoperability – Jaroslav Grim, VÚŽ
- interoperabilita a její význam pro konvenční i vysokorychlostní železniční systém
- požadavky TSI na tratě, na napájení, na řízení a zabezpečení, na vozidla, jejich naplňování a ověřování v průběžných fázích projektu
- příprava výzkumné základny na projektování, stavbu a provoz interoperabilních železnic
Vysokorychlostní železnice v ČR – subsystém infrastruktura – Jiří Kalčík, projektant
- provozní a normativní požadavky (TSI HS INS, TSI SRT, TSI PRM)
- rychlost jako základní parametr, trasa stálé rychlosti
- konstrukce železničního svršku (pevná jízdní dráha), sklonové a směrové poměry
- technické řešení mostů a tunelů
Vysokorychlostní železnice v ČR – subsystém energetika – Vladimír Kudyn, SŽDC
- provozní a normativní požadavky (TSI ENE)
- dopravní výkony pro dimenzování subsystému ENE
- cíle energetického napájení (spojitost, stálost napětí, vysoká účinnost, akceptovatelný vliv na distribuční síť)
- volba koncepce napájecích stanic
Vysokorychlostní železnice v ČR – subsystém řízení a zabezpečení – Petr Varadinov, SŽDC
- provozní a normativní požadavky (TSI CCS) pro konvenční tratě i VRT
- vlakové výkony pro dimenzování subsystému CCS
- cíle řízení a zabezpečení (bezpečnost, propustnost, informovanost, minimalizace provozních nákladů, …)
- reálnost orientace na ETCS úroveň 3 (trať bez návěstidel, kolejových obvodů a počítačů náprav) – přínosy a rizika
Vozidla pro vysokorychlostní provoz – Jiří Pohl, Siemens
- provozní a normativní požadavky (TSI HS RST, TSI CR PAS&LOC, TSI CR WAG,TSI SRT, TSI PRM)
- vozidla kategorií CR, HS třída 1 a HS třída 2
- provoz vysokorychlostních vozidel po konvenčních tratích a konvenčních vozidel po VRT
- možnosti rychlé dopravy do regionů s využitím vysokorychlostních tratí
- dopravní a přepravní požadavky na vozidla
Praktické kroky k převádění osobní a nákladní dopravy ze silnice na železnici ve střednědobém výhledu do roku 2030 – Jindřich Kušnír, MD ČR
- harmonizace podmínek silniční, vodní a železniční dopravy v oblasti úhrady dopravní cesty, v oblasti legislativy, norem a předpisů
- dopad porovnání energetické náročnosti silniční, letecké, vodní a železniční dopravy na prioritu investic do rozvoje dopravní infrastruktury
- lokalizace, způsob výstavby a financování veřejných logistických center
- jak budou přepravci motivováni k vyššímu využívání kombinované dopravy
- jak bude postupováno v oblasti zavádění systémů s horizontální překládkou a místním rozvozem
- jak bude postupováno v oblasti zvyšování rychlostí, kapacity dráhy a elektrizace ve střednědobém výhledu
Cíl konference:
Prezentovat podobu dopravy v ČR po vybudování první etapy VRT a konkretizovat uskutečňování cílů Bílé knihy o dopravě EU ve střednědobém výhledu do roku 2030. Základem nového stavu je zprovoznění interoperabilní vysokorychlostní železnice Lovosice – Praha – Brno – Vranovice do roku 2030.
Organizace veletrhu a konference: www.railvolution.net/czechraildays
Ohlédnutí za loňským ročníkem veletrhu Czech Raildays: