Turecko nejspíš znáte jako turistickou destinaci na pomezí Evropy a Asie. Tato bouřlivě se rozvíjející země výrazně investuje do rozvoje železnice a výstavby nových vysokorychlostních tratí. V posledních deseti letech se železniční síť rozrůstá průměrně o 137 km nových železničních tratí ročně a rozšířila se tak z 9 700 km na téměř 11 000 km.
Výstavbu vysokorychlostních tratí (VRT) zahájilo Turecko v roce 2003 a v roce 2009 byl slavnostně otevřen první úsek mezi hlavním městem Ankarou a Eskişehirem (245 km) na trati do Istanbulu s traťovou rychlostí 250 km/h. Po dokončení zbývajících rozestavěných úseků bude VRT mezi Ankarou a Istanbulem 533 km dlouhá, cestovní doba vlakem se zkrátí ze 7 na 3 hodiny. Celá trať, na které bude také nový podmořský tunel Marmaray v Istanbulu, by měla být dokončena koncem letošního roku.
Druhou tureckou železniční tratí pro vysoké rychlosti se stal úsek Polatlı – Konya s délkou 212 km a traťovou rychlostí 250 km/h, který je však projektován až na 350 km/h. Tento úsek je součástí 320 km dlouhé VRT z Ankary do Konyi. Vlaky zde poprvé vyjely v prosinci roku 2010 a trať Ankara – Konya zvládnou za 1,5h. Před zahájením provozu vlaky jezdily oklikou přes Eskişehir a Afyon (délka téměř 1000 km) a cesta vlakem trvala 10,5h.
V březnu 2013 za přítomnosti tureckého premiéra Erdogana byla slavnostně zprovozněna 5 km dlouhá spojka mezi oběma existujícími tureckými VRT (Eskisehir – Ankara a Ankara – Konya) u města Polatlı. Propojení obou VRT budou zpočátku využívat 2 nové rychlovlaky Yuksek Hizli Tren (YHT) Tureckých státních železnic (TCDD). Trasu Eskisehir – Konya dlouhou 355 km ujedou za cca 2h oproti současným 8h přes Afyon a Alayunt, nebo 5,5 h autobusem.
Koncem roku 2013 by mělo být v Turecku v provozu 1 500 km vysokorychlostních tratí a plánem je mít 10 000 km těchto tratí do roku 2023. Na vysokorychlostní tratě by měla být napojena turecká města Sivas, Yozgat, Kırıkkale, Afyon, Usak, Manisa, Izmir a Bursa.
Turecké vysokorychlostní vlaky YHT provozované státní společností TCDD:
Zdroje: TCDD, Railwaygazette,Wikipedia