Eurotunel (angl. Channel Tunnel) je od svého vzniku v roce 1994 převratnou železniční stavbou. Velmi dobře si pamatuji zážitek, kdy jsem poprvé nejel z Francie do Británie trajektem, ale celý autobus najel do speciálního vlaku a podmořským tunelem jsem projel v osobním vagónu společnosti Eurotunnel. Letos v říjnu po téměř 18 letech provozu oslavil tento železniční tunel 300 miliónů přepravených cestujících mezi kontinentem a britskými ostrovy. To znamená v průměru 50 000 cestujících denně.
Otevření tunelu znamenalo také obrovský rozmach vysokorychlostní železniční dopravy mezi Paříží a Londýnem a mezi Bruselem a Londýnem. Společnost Eurostar provozující rychlovlaky typu TGV téměř úplně zlikvidovala leteckou konkurenci. Nejrychlejší vlakové spojení z Londýna St. Pancras International do Paříže-Nord dnes trvá 2:16 a z Londýna St. Pancras International do Bruselu-Midi 2:18. Autem potřebujete na tyto vzdálenosti cca 5h. Není se tedy čemu divit, že železniční doprava má na této trase dominantní podíl. To vše by ale nebylo možné jen díky Eurotunelu. Současně s tunelem byly budovány na francouzské a belgické straně vysokorychlostní tratě (VRT) „LGV Nord“ a v roce 2010 byla na britských ostrovech kompletně dokončena VRT „High Speed 1“ s max. cestovní rychlostí 300 km/h. V samotném tunelu, který je dlouhý 50,45 km, je max. rychlost 160 km/h.
Do Eurotunelu se chystá od roku 2015 německý železniční dopravce DB. Plánuje provozovat vlakové spojení Frankfurt nad Mohanem – Londýn (cestovní doba cca 5h) s rychlovlaky ICE 3 (class 407). Toto spojení také výrazně zkrátí cestovní dobu vlakem z ČR do Londýna. Železniční nadšenci však mohou již dnes využít vysokorychlostní vlaky (téměř) z ČR do Londýna. Nejrychlejší spoj z Prahy do Londýna zabere 14:25 a je s přestupem z DB ExpressBusu v Norimberku na rychlovlak ICE, dále ve Frankfurtu na další vlak ICE do Bruselu a z Bruselu již rychlovlakem Eurostar do Londýna. Vyhledejte si vysokorychlostní vlakové spojení.
zdroj: Wikipedie, Eurotunnel