Čína opět udělala mílový krok v budování své železniční sítě vysokorychlostních tratí. Dne 25.12.2012 otevřela po 7,5 letech výstavby nejdelší vysokorychlostní trať na světě, dlouhou 2 298 km, spojující Peking s jihočínským Kantonem (angl. Guangzhou). Trať je projektovaná a stavěna na rychlost 350 km/h, avšak zpočátku bude max. rychlost pro čínské rychlovlaky 300 km/h. I přesto urazí rychlovlak tuto vzdálenost za cca 8h, což je velké zrychlení oproti dřívějším 20 hodinám jízdy. Na této čínské rychlotrati bude jezdit více než 150 rychlovlaků denně. Jízdenka pro 2. třídu vyjde na 865 čínských jüanů (cca 2 700 Kč).
Zprovozněním nové strategické vysokorychlostní trati z hlavního města do jihočínské provincie Kanton (sousedící s Hong Kongem) se rozrostla vysokorychlostní železniční síť v Číně na 9 300 km. Již nyní Čína disponuje nejrozsáhlejší vysokorychlostní železnicí na světě a do roku 2015 chce mít v provozu cca 18 000 km vysokorychlostních tratí. A to přitom historie první čínské vysokorychlostní tratě sahá teprve do roku 2002. Vysokorychlostní železnice však dostala významnou prioritu jako trvale udržitelný dopravní prostředek, který navíc významně stimuluje ekonomický rozvoj regionů.
Zdroje: Wikipedie, CNR, CSR