Spojené království Velké Británie a severního Irska se chystá do roku 2026 zprovoznit vysokorychlostní trať mezi Londýnem a Briminghamem. Půjde o první fázi vysokorychlostního spojení „High speed 2“ (HS2) s délkou trati 225 km (140 mil) a maximální rychlostí 400 km/h (250 mph). Stavět se bude od roku 2017. Další pokračování dál na sever rozdvojením rychlotratě u Birminghamu v jedné větvi do Manchesteru a v druhé větvi do Leedsu bude budováno v druhé fázi s dokončením do roku 2032. Celá tato „HS2 Ypsilonka“ bude mít délku zhruba 563 km (350 mil).
Na počátku průmyslové revoluce v 18. století to byla Británie, kde vynalezli lokomotivu a postavili tisíce mílí železničních tratí. Stephensonova lokomotiva Raketa byla se svými 48 km/h nejrychlejším strojem na světě. Britové se však tolik soustředili na zdokonalování parních lokomotiv, že jim postupně začal docházet dech s moderním vývojem elektrických lokomotiv a železnice ubývala na významu. Nejprve ji nahradili automobily a na přelomu tisíciletí zejména s rozvojem nízkonákladových dopravců se výrazně rozšířily letadla.
Opětovný rozvoj železnice nastal až s modernizací hlavních železničních tratí z Londýna do Skotska (East a West Coast Main Line) a do Bristolu na rychlost 200 km/h (125 mph). Vybudování Eurotunelu a mohutná výstavba moderních vysokorychlostních tratí u odvěkého rivala Francie byly silným impulsem pro zahájení výstavby nové vysokorychlostní tratě mezi Eurotunelem a Londýnem. Trať pod názvem „High speed 1“ (HS1) byla dokončena v roce 2007, je dlouhá 108 km (67 mil) a rychlovlaky Eurostar z Paříže/ Bruselu do Londýna na HS1 mohou dosahovat rychlosti až 300 km/h.
V roce 2009 vláda Spojeného království rozhodla o vybudování druhé vysokorychlostní trati HS2, aby zvýšila kapacitu přetížené West Coast Main Line. Podle dokumentu Ministerstva dopravy z ledna 2009 by měla na této trati do 10 let vzrůst přeprava osob o 50% a nákladní přeprava o 40%. Labouristická vláda v tomto roce založila veřejnou společnost High Speed Two Limited (HS2 Ltd), která má za cíl vyhledání nejvhodnější trasy a vybudování železniční tratě HS2. V lednu 2012 liberálně-konzervativní vláda schválila výstavbu první fáze HS2 z Londýna do Birmighamu s odhadovaným rozpočtem cca 17 miliard liber (510 miliard Kč) Po dokončení by cestovní doba měla být zkrácena z 1h24 na 49 min. V lednu 2013 byly oznámeny plány na výstavbu druhé fáze HS2, pokračování do Manchesteru a do Leedsu. Celá Ypsilonka (první + druhá fáze) by měla v dnešních cenách stát 32,7 miliardy liber (980 miliard Kč). Projekt by měl vytvořit více než 100 000 nových pracovních míst. Podrobné informace v ekonomické studii nákladů, přínosů a budoucí poptávky HS2 od ministerstva dopravy.
Zdroje: High Speed Two (HS2) Ltd, Wikipedia