Rychlovlaky jsou v mnoha zemích světa velmi oblíbeným dopravním prostředkem. Nejznámějšími jsou francouzské vlaky TGV, japonské šinkanzeny nebo německé ICE. A protože vývoj rychlovlaků jde neustále kupředu, výzkumníci z Německého centra pro letectví a kosmonautiku – DLR pracují na konceptu rychlovlaků budoucnosti. Jak si takový rychlovlak němečtí inženýři představují?
Německé rychlovlaky by měly “létat” rychlostí 400 km/h, měly by být bezpečnější a úspornější. Aby byly vlaky schopné dosáhnout takovéto rychlosti a byly i úspornější než současné rychlovlaky, musí být jejich aerodynamika dokonalá jako u letadel. A pro zvýšení bezpečnosti by měly být „nosy vlaku“ vyrobeny ze speciálních materiálů, aby mohly pohltit část kinetické energie při případném nárazu.
Ve svém konceptu „Next Generation Train“ vytvořili vědci německého institutu DLR dvouposchoďový rychlovlak pro 1 600 cestujících bez vnitřních schodišť. Jak lze provozovat dvouposchoďový vlak bez schodišť? Právě kvůli vysokému počtu cestujících a možnosti rychlého nástupu a výstupu na nádražích počítá koncept s vybudováním dvouúrovňových nástupišť. Navíc by jedny dveře byly určeny jen pro výstup a jedny pro nástup. Cestující by se tedy vlakem pohybovali pouze jedním směrem. V horním patře rychlovlaku by byla první třída, ve spodním druhá třída. Toto uspořádání rychlovlaku by zabránilo frontám cestujících při nástupu a výstupu. Koncepci německého rychlovlaku budoucnosti si prohlédněte ve videu.
zdroj: DLR