Nedlouho po příjezdu prvních osadníků na východní pobřeží USA začalo jejich pronikání na „divoký západ“. Zpočátku cestovali povozy taženými koňmi, ovšem boom osidlování západní části severoamerického kontinentu nastal s vybudováním železnice. V roce 1869 byla propojena železniční síť z východního pobřeží s tratí z Kalifornie. Největší rozmach zažívala železnice ve Spojených státech koncem 19. a začátkem 20. století. S rozvojem automobilové dopravy a po druhé světové válce letectví, začíná její postupný úpadek. Dnes dálkové osobní vlaky slouží především pro přepravu turistů, v okolí větších měst funguje dobře příměstská doprava.

(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: Michael Kurras, 2011)
V roce 2011 prezident Obama ve své Zprávě o stavu Unie zmiňuje zaostalost USA v oblasti železniční infrastruktury ve srovnání s Japonskem, Čínou i Evropou a vytyčuje cíle pro vybudování vysokorychlostní železnice. Následující rok zazní plán investovat do vysokorychlostních tratí 53 miliard dolarů v příštích šesti letech.
Jediná „téměř vysokorychlostní trať“ v USA se jmenuje Severovýchodní koridor a leží mezi New Yorkem a Washingtonem. Jen na dvou úsecích této trati, o souhrnné délce 29 km, mohou rychlovlaky Acela Express dosáhnout max. rychlosti 240 km/h. Celou trasu urazí za 2h53 s průměrnou rychlostí jen 127 km/h (v roce 1969 přímý vlak Metroliner urazil trasu za 2h30).

(Wikimedia licence CC BY-SA 3.0, autor: CountZ, 2009)
Nejblíže k realizaci skutečné vysokorychlostní železnice má stát Kalifornie. V tomto „zlatém státě“ byla založena státní instituce California High-Speed Rail Authority, jejímž úkolem je projektování a výstavba vysokorychlostní tratě. Od roku 2029 by měly rychlovlaky zvládnout trasu dlouhou 520 mil (837 km) ze San Franciska do Los Angeles za méně než 3 hodiny a jezdit max. rychlostí přes 200 mil/h (320 km/h). V roce 2008 si Kaliforňané v referendu schválili záměr vydat na stavbu dráhy dluhopisy v hodnotě téměř 10 miliard dolarů. Federální rozpočet přidal dalších 2,3 miliardy dolarů. Náklady na stavbu byly v té době odhadovány na 33 miliard dolarů, v roce 2011 byly zvýšeny na dvojnásobek. V poslední době narůstá počet kritiků tohoto projektu a to zejména z důvodu nárůstu nákladů. Koncem listopadu 2013 kalifornský soud zastavil prodej dluhopisů v hodnotě 8 miliard dolarů, které jsou určeny na financování stavby. Nicméně v říjnu již začaly stavební práce u města Fresno na severním úseku do města Merced. Na jižní úsek dlouhý 60 mil vedoucí z Fresna do Tulare – Kern byly 18.12.2013 obdrženy cenové nabídky od stavebních firem. Celá trať ze San Francisca do Los Angeles/ Anheimu má být zprovozňována po úsecích postupně v letech 2022, 2026 a 2029. Kalifornská VRT by po roce 2029 měla být v rámci druhé fáze projektu dále rozšiřována na jih od Los Angeles do San Diega a na sever od San Franciska. Nechme se překvapit kdy a v jaké trase nakonec vyjedou první rychlovlaky na „divokém západě“.