Víte co má společného francouzský rychlovlak AGV a italské Ferrari? Jasně, že oba jezdí neskutečně rychle, ale kromě špičkové techniky je také spojuje červené zbarvení a design od stejných návrhářů. Rychlovlaky AGV (Automotrice à Grande Vitesse) vyrobené francouzským Alstomem provozuje soukromá italská společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) pod obchodním označením Italo. A jedním ze zakladatelů společnosti NTV byl Luca di Montezemolo, šéf automobilky Ferrari.
Společnost NTV, první evropský soukromý dopravce provozující vysokorychlostní vlaky, byla založena v roce 2006 s cílem konkurovat rychlovlakům státní společnosti Trenitalia. V roce 2008 tento dopravce objednal 25 v té době nejrychlejších vlaků světa (kus za cca 30 mil. Euro), schopných dosáhnout rychlosti 360 km/h. Koncem roku 2011 představil první rychlovlak Italo a od 28. dubna 2012 nabídl vysokorychlostní železniční spojení na trase Milán – Boloňa – Florencie – Řím – Neapol. Dnes je jejich první linka protažena z Milána do Turína a na druhém konci z Neapole na jih až do Salerna. Rychlovlaky Italo přidaly ještě druhou linku Benátky- Boloňa – Řím – Neapol a využívají tak páteřní italské vysokorychlostní tratě, které mají zatím max. rychlost omezenu na 300 km/h. Nejrychlejší spoje zvládnou vzdálenost 578 km mezi Milánem a Římem za 2h40, viz platný jízdní řád Italo (pdf 1,1 MB).
Jak rychlovlaky AGV v podání Italo vypadají? Jsou velmi pěkné, což dokazují různé ceny získané za design. Všech 450 sedadel je potaženo pravou kůží a jsou rozděleny do třech tříd: Smart (nejlevnější), Prima (1. třída) a nejluxusnější Club (jen 19 míst). I v nejlevnější třídě je dostatek místa na nohy. U každého sedadla je k dispozici elektrická zásuvka, v celém vlaku je dostupný rychlý Internet přes wi-fi a to dokonce i v tunelech, kde však jeho rychlost zpomalí. Ve vagóně čís. 11, nazvaným Smart Cinema, může 39 cestujících sledovat promítané filmy. O tato místa je velký zájem. Vlaky Italo se chlubí „světlým“ interiérem a to díky o 20% větším proskleným plochám než u jiných rychlovlaků.
V roce 2012 společnost NTV rychlovlaky Italo přepravila přes 2 milióny cestujícíchv 6485 vlacích, načas jelo 95% spojů a průměrná obsazenost dosáhla 51%. Jízdenky se kupují zejména přes internet a v průměru jsou levnější než od konkurenční společnosti Trenitalia. Do budoucna by mohly rychlovlaky Italo jezdit až do německého Mnichova a rakouské Vídně. Pro porovnání Trenitalia přepravila v roce 2012 svými rychlovlaky Freccia 38,9 miliónů cestujících (v 70 895 spojích) a i přes nástup konkurence počet cestujících stoupl meziročně o 6,5%.
Státní Trenitalia si v roce 2010 objednala 50 nových rychlovlaků Frecciarossa 1000 (ETR 1000) schopných jet až 400 km/h. Tuto objednávku ovlivnil nástup konkurence na italské vysokorychlostní tratě. První vlak ETR 1000 byl slavnostně představen na konci března 2013 a další budou dodávány během roku 2014. Po zvýšení maximální rychlosti na italských železničních tratích by chtěli s tímto vlakem zkrátit cestu z Milána do Říma na 2h.
Cesta vlakem Italo z Milána do Říma s Markem Smithem (Seat61.com):
1 komentář u „Soukromé rychlovlaky Italo“