TGV Paříž – Barcelona

V Paříži to vše začalo. První vlak TGV se vydal z pařížského nádraží Gare de Lyon jižním směrem v září 1981. Tenkrát dojel pouze do francouzského Lyonu. Až v roce 2001 vysokorychlostní trať LGV Méditeranée dosáhla v Marseille břehů Středozemního moře. V sousedním Španělsku první rychlovlak AVE spojil Madrid s jihošpanělskou Sevillou v roce 1992. V únoru 2008 byla kompletně zprovozněna španělská rychlotrať LAV Madrid – Barcelona. Jak ve Francii, tak ve Španělsku se mohutně budovaly vysokorychlostní tratě. Zbývalo jediné, propojit vysokorychlostním spojením obě země.

V roce 2004 obdrželo francouzsko-španělské konsorcium TP Ferro koncesi na vybudování a 53-leté provozování vysokorychlostní tratě z Francie do Španělska. Při budování této 44 km dlouhé tratě byl ve východních Pyrenejích vyhlouben 8 kilometrový pohraniční tunel Perthus. Nová železniční trať mezi francouzským Perpignanem a španělským Figueres byla dokončena v roce 2008, ale pro osobní dopravu otevřena až v prosinci 2010, kdy bylo dostavěno LAV nádraží Figueres-Vilafant. Od 19. prosince tedy začaly jezdit vlaky TGV z Paříže až do španělského Figueres. Zde bylo potřeba přesednout na místní „pomalý“ španělský vlak a dojet do Barcelony.

LAV nádraží Figueres-Vilafant
TGV Dasye na LAV nádraží Figueres-Vilafant
(Ferropedia, Miguel Angel Matute, 2012)

Výstavba vysokorychlostní trati z Barcelony, nádraží Sants, do Figueres-Vilafant se protáhla až do konce roku 2012. 8.ledna 2013 v 11:55 přijel z Barcelony přes Gironu do Figueres slavnostně první rychlovlak AVE. Mezi významnými hosty byl španělský princ Felipe de Borbón, španělský premiér Mariano Rajoy a prezident katalánské regionální vlády Artur Mas. A od následujícího dne začala vysokorychlostní trať Barcelona – Figueres sloužit veřejnosti. Trať je obsluhována rychlovlaky AVE na lince Madrid – Barcelona – Figueres. Cesta z Barcelony do Figueres trvá 53 min. Ve Figueres je možné přestoupit na rychlovlak TGV do Paříže.

A co dodat na šťastný závěr? Asi vás zajímá, kdy bude možné cestovat rychlovlakem z Paříže až do Barcelony „suchou nohou“ bez přestupu. Podle neoficiálních zpráv by měl první přímý TGV Paris – Barcelona vyrazit na svou pouť 28. dubna 2013. TGV Duplex bude z Paříže, lyonského nádraží, odjíždět v 07:15 a 14:07, cesta do Barcelony zabere cca 6h30m.  Zpět z Barcelony – Sants budou dvoupodlažní TGV Duplexy do Paříže vyjíždět v 09:29 a 16:29.

Bon voyage! Feliz viaje!

 

Zdroj: Wikipedia, The Man in Seat 61

4 thoughts on “TGV Paříž – Barcelona”

  1. Tak problémy s certifikací francouzských vlaků TGV Dasye pro španělský úsek vysokorychlostní tratě pokračují a zahájení dvou přímým vlaků TGV Paříž – Barcelona se zatím odkládá až na druhou polovinu roku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *