První májové úterý roku 2014 se „blue railjet“ Českých drah vydal na svou první pouť s cestujícími. Krátce po poledni se na pražském hlavním nádraží stal hvězdou mnoha fotoaparátu a kamer. Osedlán vzácnými hosty i obyčejnými cestujícími, poháněn Taurusem, vyrazil ve 12:39 na spoji jménem Zdeněk Fibich do moravské metropole Brna a pohraniční Břeclavi. Modrošedý ČD railjet nejprve v záběhu spojí Brno s Prahou, později propojí město na modrém Dunaji s městem českých králů. Koncem roku se k němu přidá jeho červený bratr z Rakouska, ÖBB railjet, a budou spolu každé dvě hodiny pendlovat mezi Štýrským Hradcem, novým vídeňským Hauptbahnhofem a pražským Wilsoňákem.
V Rakousku se jeho prvorozený červený bratr prohání na kolejích již od konce roku 2008. Od té doby se stal fenoménem zejména mezi Vídní a Salzburgem a přilákal spoustu nových cestujících díky skvělému marketingu rakouských spolkových drah (ÖBB). Slovo railjet je u rakouských cestujících pojem. Také díky tomuto vlaku jsou ÖBB členem evropské aliance železničních společností Railteam. Zda se podaří zopakovat úspěch i jeho modrému bratrovi v našich končinách ukáže až čas.
A na co se mohou těšit čeští cestující? Hlavně na pohodlí a tichou jízdu bez drncání. Cestující si v tomto vlaku může udělat představu o tom, jak rychlé jsou naše koleje. Během jízdy lze v každém voze na několika obrazovkách sledovat, jakou rychlostí se vlak plouží v zatáčkách a tunelech mezi Brnem a Blanskem a jak uhání 160 km/h v polabských nížinách. Své schopnosti „stíhačky na kolejích“ však u nás bohužel nevyužije. To až mu potáhne na plnoletost, tak se snad dočká nějakého českého úseku vysokorychlostní tratě, kde to bude moci rozparádit na 230 km/h. Cestující, kteří mají rádi mapy, mohou na obrazovkách sledovat také aktuální polohu railjetu.
Vybavení a služby ve vlaku ČD railjet (pdf 1 MB).
Zatím si lze dopřát požitek z jízdy modrým ČD railjetem ve vlaku Brněnský drak s odjezdem ráno z Brna v 6:39 a zpět z Prahy v 16:39. Později budou další railjety nasazovány na spoje se jmény Zdeněk Fibich (Brno hl.n. odj. 12.39, Praha hl.n. odj. 12.39), Viktor Kaplan, Smetana nebo Franz Schubert. Jízdenky Brno – Praha na nový supervlak Českých drah lze s předstihem koupit již za 190 Kč (Včasná jízdenka) a v den odjezdu za slušných 210 Kč. Pokud vlastníte InKartu, tak se svezete ještě levněji. Cena je velmi dobrá za pohodlí, které „rychlovlak“ railjet oproti poskakování po dálnici D1 v autě nebo autobuse nabízí.
Navrhovaný jízdní řád railjetu 2014/15
Šťastnou cestu railjete!
Autor článku: Lubomír Kaplan
ČD railjet v Brně
kdo se těší na ranní jízdu z Brna do Prahy a zpět odpoledne railjetem, tak pro toho ČD nemají dobré zprávy. Aktuálně jede z Brna railjet jen v 4:31 na R876 Viktor Kaplan.
A podle návrhu jízdního řádu 2014/15 nebude jezdit railjet ani v 7:41. Místo spoje z Vídně bude jezdit v tento čas Slovenská strela. První RJ z Brna pojede až 8:41. Takže RJ bude spíše pro pražáky než brňáky.
Od 15.6 v provozu další 2 vlaky s modrou soupravou ČD railjet:
EC 72+73 „Smetana“ Praha hl.n. 6.39, Pardubice hl.n. 7.39-7.41, Brno hl.n. 9.19-9.22, Břeclav 9.54-10.02, Wien Meidling 11.24-11.30, Wiener Neustadt Hbf 11.55 | Wiener Neustadt Hbf 14.04, Wien Meidling 14.27-14.31, Břeclav 15.53-16.05, Brno hl.n. 16.37-16.39, Pardubice hl.n. 18.17-18.18, Praha hl.n. 19.21
EC 74 „Franz Schubert“ Praha hl.n. 8.39, Pardubice hl.n. 9.39-9.41, Brno hl.n. 11.19-11.22, Břeclav 11.54-12.02, Wien Meidling 13.24-13.30, Wiener Neustadt Hbf 13.55 | Wiener Neustadt Hbf 16.04, Wien Meidling 16.27-16.31, Břeclav 17.56-18.05, Brno hl.n. 18.37-18.39, Pardubice hl.n. 20.17-20.18, Praha hl.n. 21.21
Navrhovaný jízdní řád není na jednodenní výlet do Grazu ideální. Např. z Brna by to chtělo odjezd už v 7.20 a zpět z Grazu odjezd až v 18.26 hod.
No on není ideální ani na cestu Brno – Vídeň, pokud tam člověk chce něco stihnout. První příjezd do Vídně v 10:56…
ČD railjety jsou úspěšné, jezdí téměř plné: http://magazin.firenet.cz/magaziny/railjet/2057-tah-na-railjety-ceskych-drah-je-magnetem-na-cestujici-dopravce-ma-temer-vsechny-spoje-vyprodane-kazdy-den
druhý railjet je v provozu na vlacích IC 570, 571 Zdeněk Fibich, Břeclav 12.05, Brno hl.n. 12.37-12.39, Praha hl.n. 15.21, a zpět: Praha hl.n. 12.39, Brno hl.n. 15.19-15.22, Břeclav 15.54.
A do poloviny června zkušebně také na IC 100/101 Moravia mezi Břeclaví a Bohumínem: Břeclav 18.11-18.23, Přerov 19.17-19.18, Bohumín 20.18 a zpět: Bohumín 6.52, Přerov 7.50-7.52, Břeclav 8.50-9.02