IZY – další lowcost mezi rychlovlaky

Od neděle 3.4.2016 zamířily na trať Paříž – Brusel nové zeleno-bílé rychlovlaky IZY. Přepravce IZY založila renomovaná společnost Thalys na principu lowcost dopravce. To znamená, že cestující zaplatí za včas zakoupenou jízdenku nízkou cenu a komfort služeb je osekán na minimum. Oproti rychlovlakům Thalys se IZY odlišuje také delší cestovní dobou, jelikož na větší části trasy využívá pomalejší a tudíž i levnější konvenční tratě a ne rychlotratě. Přesto s časem od 2:08 do 2:30 je rychlejší než auto a pohodlnější než autobus, avšak pomalejší než rychlovlaky Thalys (1:22). Naznačuje rozjezd nového rychlovlaku IZY nástup nízkonákladových dopravců mezi prémiovou třídu rychlovlaků?

První bylo francouzské Ouigo

Ouigo linky 2016S konceptem lowcost rychlovlaků jako první na světě přišel francouzský státní dopravce SNCF. V únoru 2013 představil dceřinou společnost Ouigo (čteno francouzsko-anglicky: ui-gou) a 2.dubna toho roku zprovoznili první linku z Marne-la-Vallée Chessy (východně od Paříže u Disneylandu) přes Lyon do Marseille a Montpellier. Denně byly vypraveny 3 spoje, cestovní doba se nijak výrazně nelišila od klasických rychlovlaků TGV. Provozní náklady byly sníženy využíváním vedlejších nádraží daleko od center měst. Dvouposchoďové rychlovlaky TGV Duplex jsou využívány na maximum jak z hlediska kapacity, kdy pojmou o 20% více pasažérů, tak z hlediska časového využití až 13h denně oproti 7h u klasických souprav TGV. V soupravách je jen 2. třída a chybí klasický bufet. Jízdenky je možné rezervovat jen přes web www.ouigo.com. Od konce roku 2015 Ouigo rozšířil destinace o nové linky na sever Francie do Tourcoing u Lille a na západ do Rennes a Nantes. Podle ředitele Guillaume Pepyho by jeho rychlovlaky mohly v budoucnu zajíždět také do Londýna nebo Amsterdamu.

S IZY z centra Paříže do centra Bruselu

IZY je prakticky jen novou obchodní značkou společnosti Thalys, kterou společně vlastní francouzské dráhy SNCF (60%) a belgické dráhy SNCB/NMBS (40%). Od francouzského dopravce SNCF si pronajímá 2 soupravy rychlovlaku TGV, s kterými zajišťuje 2-3 spoje denně mezi Paris Gare du Nord a bruselským nádražím Brussels-Midi. Vlakový personál je poskytován mateřskou společností Thalys. Kromě ceny se však od Thalysu liší způsobem prodeje jízdenek, který je možný pouze přes web www.izy.com a jízdenky není možné vyměnit ani vrátit. Hlavním lákadlem IZY je cena, která začíná na 10€ za jízdenku bez garance místa k sezení, na 19€ za třídu Standard a 29€ za Standard XL s většími sedadly a elektrickou zásuvkou. Maximální ceny dle dopravce nepřekročí 59€, resp. 69€ za XL. Ceny jsou přibližně poloviční oproti rychlovlakům Thalys. V ceně jízdného jsou jen 2 malá zavazadla, za větší se musí připlatit od 10€ při online objednávce jízdenky až po 30€ při platbě na nástupišti nebo ve vlaku.

IZY_web_hit_road_by_train_2016

Kdo bude další?

První lowcost rychlovlaky nekonkurují přímo klasickým vysokorychlostním dopravcům. Jezdí většinou mimo špičku, zajíždějí na nádraží mimo centra velkých měst nebo nevyužívají plně vysokorychlostní tratě a jsou tak pomalejší. Svým charakterem spíše konkurují autobusům nebo automobilovým „spolujízdám“. Další lowcost rychlovlaky tohoto typu by se mohly objevit ve Španělsku nebo v Itálii, kde je jak klasická, tak vysokorychlostní železniční síť poměrně rozvinutá. Je také otázkou, zda dominantní dopravci svými lowcost koncepty neumetají cestičku pro možné následovníky, kteří by svůj byznys model postavili pouze na rychlé lowcost dopravě a začali by konkurovat prémiovým rychlovlakům. V letecké dopravě se zdály být vstupní náklady pro nové aerolinky také příliš vysoké a všichni víme, jak se trh kompletně změnil.

Autor článku: Lubomír Kaplan, 4.4.2016

Zdroje:

Wikipedia – Izy
Tisková zpráva Izy
Wikipedia – Ouigo
TGV Ouigo – low-cost rychlovlak

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *