Modernizace trati Brno – Přerov na 200 km/h

1. září 2015 byl významný den nejen pro prvňáčky, ale také pro budoucnost české železnice. Zasedla Centrální komise ministerstva dopravy a schválila modernizaci železniční trati Brno – Přerov ve variantě M2 spočívající ve zdvoukolejnění a zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Podle studie proveditelnosti by modernizace měla být hotova do roku 2025 s odhadovanými náklady přes 35 miliard Kč. Varianta modernizace trati a současné výstavby vysokorychlostní trati na 350 km/h byla z ekonomických důvodů zamítnuta.

varianty modernizace trati Brno - Přerov
Přehledná situace variant modernizace trati Brno – Přerov, varianta M2 je zakreslena světle modrou barvou, zdroj: MD ČR

 

Rychlost 200 km/h na 95% trati

Schválená modernizace M2 se týká v současnosti jednokolejné elektrifikované trati Brno – Přerov mezi km 21 (Ponětovice) a km 88 (vjezd do Přerova). Stávající rychlost se na trati pohybuje v rozmezí 80 – 100 km/h s mnoha místními omezeními rychlosti. Po modernizaci by mělo dojít ke zvýšení rychlosti na 200 km/h v souvislém úseku od km 21 po km 85. Max. rychlost 200 km/h tak bude umožněna na 95% modernizované trati, což je v historii modernizace koridorů v ČR nevídané číslo. Po dokončení v roce 2025 by vlaky typu Ex (bez zastávky) měly mít jízdní dobu Brno – Přerov 30 min. oproti dnešním 82 min. nejrychlejších vlaků, které zastavují ve Vyškově a Kojetíně.

graf průběhu rychlosti trať Brno-Přerov
Graf dynamického průběhu rychlosti trati Brno-Přerov – varianta M2, zdroj: MD ČR

 

Lokální přeložky a šest tunelů

Aby bylo možné dosáhnout takto dobrých parametrů trati pouhou modernizací, je potřeba provést mnoho místních přeložek k narovnání oblouků mezi Blažovicemi a Kojetínem, jak je patrno z výkresu Přehledné situace (varianta M2 je zakreslena světle modrou barvou). Nejvíce se trasa M2 odkloní od současné trati mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané. Zde půjde prakticky o novostavbu. Z Kojetína do Přerova je modernizovaná trať vedena ve stávající stopě.

Úsek Blažovice-Komořany modernizace trati Brno - Přerov
Úsek Blažovice-Komořany modernizace trati Brno – Přerov, zdroj: MD ČR

 

Zvlněný terén vyvolává potřebu vybudování šesti dvoukolejných tunelů:

  • Holubický tunel délky 980 m mezi žst. Blažovice a žst. Holubice
  • Rousínovský tunel délky 700 m před nově situovanou žst. Rousínov
  • Habrovanský tunel délky 650 m mezi žst. Rousínov a žst. Luleč
  • Pustiměřský tunel délky 500 m v místě křížení trati s rychlostní komunikací
  • Dřevnovický tunel délky 380 m mezi zastávkou Chvalkovice a žst. Nezamyslice
  • Němčický tunel délky 660 m mezi žst. Nezamyslice a zastávkou Němčice na Hané
Úsek Komořany-Luleč modernizace trati Brno - Přerov
Úsek Komořany-Luleč modernizace trati Brno – Přerov, zdroj: MD ČR

 

Bez úrovňových přejezdů a některých stanic

Studie proveditelnosti předpokládá pro variantu modernizace M2 v celé délce úplné odstranění úrovňových křížení železniční trati s pozemními komunikacemi. Zároveň dojde ke zrušení železničních stanic Rousínov (bude vybudována nová zastávka), Komořany, Němčice nad Hanou a Věžky (u obou bude vybudována nová zastávka), dále v důsledku přeložky trati za Vyškovem zmizí i zastávka Hoštice-Heroltice.

Úsek Vyškov-Ivanovice modernizace trati Brno - Přerov
Úsek Vyškov-Ivanovice modernizace trati Brno – Přerov, zdroj: MD ČR

 

Harmonogram modernizace 2018-2025

Přípravu a realizaci stavby ovlivňuje především proces přípravy, kde klíčový je proces EIA, úprava územně plánovací dokumentace a výkupy nemovitostí potřebných pro stavbu. Modernizace je rozdělena do čtyř dopravně logických celků s vlastními harmonogramy realizace stavby:

  • úsek Brno – Holubice (2023 – 25),
  • úsek Holubice – Vyškov na Moravě (2018 – 22),
  • úsek Vyškov na Moravě – Nezamyslice (2020 – 25),
  • úsek Nezamyslice – Přerov (2020 – 25).

Tratí pro nostalgické jízdy je v JMK dost

Před zasedáním Centrální komise ministerstva dopravy byly jednotlivé varianty modernizace trati Brno – Přerov hodnocené studii proveditelnosti předloženy k připomínkám Krajským úřadům Jihomoravského a Olomouckého kraje. Zatímco Olomoucký kraj se vyjádřil velmi stručně a jednou větou doporučil k realizaci variantu M2, Ing. Michal Franek, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Jihomoravského kraje (JMK) připomínkoval více variant. Ve svém závěrečném vyjádření žádá o modernizaci tratě na úrovni 21. století s tím, že by neměla být vybrána ze strany ministerstva nejlevnější varianta, protože jak v dopise uvedl: „tratí pro nostalgické jízdy je v JMK dost“. K tomuto pokrokovému vyjádření krajského úředníka není co dodat.

Autor: Lubomír Kaplan, 27.10.2015

Zdroje:
Studie proveditelnosti Modernizace trati Brno ‐ Přerov

Poděkování:
Ing. Tomáši Čočkovi, 1. náměstku ministerstva dopravy ČR za poskytnutí kompletní Studie proveditelnosti
Ing. Jarmile Ozimé, ředitelce odboru investičního Správy železniční dopravní cesty, s.o. za souhlas s využitím schémat a mapky ze Studie proveditelnosti

7 komentářů u „Modernizace trati Brno – Přerov na 200 km/h“

  1. Jak vidno z obrázků. jeví se nejpřijatelnější a vpodstatě i nejlevnější varianta VRT podél stávající dálnice. A to i z pohledu oblouk, které jistě rychost (zvláště tu nejvyšší) omezují.
    Tedy nejprve podernizace stávající jednokolejné tratě Brno – Přerov na dvojkolejnou a vzápětí budování VRT v souběhu s dálnicí. To bezesporu přináší i další výhody, jako je přeprava dílů a materiálu, která tím pádem bude operativnější i rychlejší.

    1. Kdyby tady ten stát fungoval, tak to udělají jak píšete. Modernizace stávající pro komfortní rychlou přepravu pracujících a pak jak bonus tu trasu kolem dálnice. Zastávka Brno, Přerov, Ostrava, Polsko a to by se cestovalo…
      Stálo by to majlant, ale je to investice do budoucnosti. Ostraváci by jezdili do práce do Brna atp.

  2. Ach jo. To nemohla vyhrat cervena nebo tmave modra varianta? Svetle modra nedela dohromady nic jineho, nez se snazi trefit do stavajicich zastavek. A 200 kmh je hrube nedostacujicich.

  3. Konečně někdo,kdo má vizi do budoucna. Snad nepřijde nějaký „pytlík“ který začne poukazovat na „velice důležité“ věci,kvůli kterým „to nemá cenu“. Já jsem osobně pro,ale i tak je to trochu malá investice na to,že se tady za posledních skoro 30 let nepostavil jediný pořádný koridor. Myslím si,že VRT Praha-Brno(-Ostrava) by byl mnohem rozumnější projekt. I tak se snad alespoň 200 km/h jednou dočkáme. Moc hezký článek! Tomuto projektu,přesto že bych byl spis

  4. mam rad takove odvazne a pokrokove uredniky, ale uvital bych, kdyby si sve sny realizovali za sve penize. Takze vyskov bude z jedne strany omezen dalnici, z druhe vrt. Negativnich dopadu spousta, pozitivni marne hledam. Na predlozene mape nejak nemohu najit reseni v samotnem brne…nebo to bude jako dnes, 15 minut popojizdeni po zhlavi?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *