Rychlá železnice i v ČR

kniha Rychlá železnice i v ČRKniha Rychlá železnice i v České republice spatřila světlo světa již v roce 2012. Jde však o dílo v naší zemi ojedinělé, které si zaslouží opakované zmínky. Autorskému kolektivu pod vedením Petra Šlegra se podařilo populárním způsobem představit problematiku vysokorychlostních tratí (VRT) a vlaků na zahraničních příkladech. Kromě popisu zahraničních úspěchů autoři předkládají určitou koncepci české vysokorychlostní železnice a její napojení na stávající železniční síť v ČR. Kniha je graficky zdařile zpracovaná se spoustou nádherných fotografií a unikátních map. Její majitelé se k ní jistě rádi vracejí.

kniha rychlá železnice FrancieV první části nazvané „Vysokorychlostní železnice ve světě“ tato kniha encyklopedicky popisuje vybrané příklady ze zahraničí (Španělsko, Francie, Německo, Benelux, Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, Čína a další). Hned v úvodu jsou v kapitole „Historie rychlosti“ na jakési časové ose od roku 1903 zaznamenány zvyšující se světové rychlostní rekordy a porovnávána maximální rychlost běžného provozu ve světě a v ČR. Tlustá červená čára velmi dobře ilustruje, jak česká železniční síť v rychlostech postupně za světem zaostává.

kniha rychlá železnice mýtyV druhé části autoři odpovídají na otázku „Proč a jak stavět vysokorychlostní železnici v ČR“. I železniční laici tuší, že železniční síť u nás výrazně zaostává svou kvalitou za síti silniční. Poslední nová delší železniční trať byla postavena v roce 1953, zatímco v roce 1963 vláda schválila koncepci rozvoje dálnic a rychlostních komunikací. Začátkem 90. let vládní rozhodnutí schválilo modernizaci čtyř železničních koridorů, jejichž modernizace probíhá dodnes. Díky modernizaci došlo v některých úsecích ke zvýšení rychlosti až na 160 km/h. Ve srovnání se silniční síti však nedošlo k budování „železničních dálnic“ v nové trase, ale spíše k opravě části „silnic 1. třídy“. Výsledkem je to, že železniční doprava je schopna konkurovat silniční pouze na trase Praha – Ostrava a to jen částečně. V této části knihy autoři rovněž vyvracejí rozšířené mýty o vysokorychlostní železnici, např. že ČR je malá pro rychlovlaky nebo že rychlovlaky jsou hlavně pro mezinárodní dopravu, příp. že VRT jsou investičně velmi náročné.

kniha rychlá železnice mapa JMKVe třetí a poslední části kniha detailně popisuje možné trasy VRT a jejich napojení na konvenční tratě (Rychlá spojení) v jednotlivých krajích ČR. Každému kraji je zde věnována jedna kapitola. Trasování Rychlých spojení vychází z doposud zpracovaných studií a navrhuje nová řešení tam, kde ještě žádné studie zpracovány nebyly. Tato řešení vychází z dopravních a ekonomických úvah autorů. Mimo trasování jsou zde odhadovány dopady na regionální a meziregionální dopravu v krajích.

Kniha by neměla chybět žádnému dopravnímu odborníkovi a už vůbec ne příznivci železniční dopravy. Měla by být i jakousi povinnou četbou pro politické zástupce, kteří rozhodují o dopravní koncepci naší země. Knihu, kterou vydalo Centrum pro efektivní dopravu, o.s., je možné zakoupit ve větších knihkupectvích, v ČD centrech nebo v eShopu ŽelPage za 690 Kč.

1 komentář u „Rychlá železnice i v ČR“

  1. Mam dojem,ze v CR není vůbec zajem něco budovat,ale jen o budovani mluvit.Pripada mi,ze každý,kdo ma co do cinosti s VTR jen si hlida teple mistecko,bez nejakych starosti a problemu.Akorat se nesmyslne resi problémy,ktere bud primo nesouvisi s vystavbou VTR nebo tyto problémy staci resit v prubehu stavby.Ja osobne neverim ,ze se nejaka VTR v CR postavi a když se postavi tak svet s vystavbou VTR bude opet o hodne dále, viz budovani koridoru na rychlost 160 km v hodine.Buduje se nevim presne kolik let a výsledek je ten,ze je to pouze zlaty dul pro stavebni firmy a na prstech jedne ruky se da spočítat kde se vyuzije plnou rychlost 160 km v hodine a tak nejak to dopadne s VTR,jestli se vůbec zacne nejaka stavet.Proc se nepodivame do zahranici ,kde mají zkusenosti s budovanim a stále se snažíme vymyslet vymyslene???????Na to je jednoducha odpověď nikdo nemá zajem něco stavet jen jak pisi vyse o tom mluvit a brat za to pekne peníze.Je to smutne zjisteni v zemi ,kde zeleznice byla kdysi na vysluni.At se podivame bud v Evrope nebo v Asii,tam se stavi a výsledek je tem ze tam jezdi kolem 300 km v hodine a da se rici bez problemu.Zucastnil jsem se vystavby jedne VTR v zahranici takze zhruba vim o cem je rec.S pozdravem JERRY

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *